باشگاه خبری فراساحل: مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان با اشاره به سرمایهگذاری بیش از 3هزارمیلیارد تومان در پسکرانههای چابهار از تبدیل شدن چابهار به بندری نسل چهارمی برای حمل ونقل ترکیبی در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایسنا، بهروزآقایی با تشریح میزان سرمایهگذاری و قراردادهای منقعد شده در مجتمع بندری چابهار اظهار کرد: ارزش قراردادهای منعقد شده برای توسعه پس کرانه چابهار 3هزار میلیارد تومان و ارزش قراردادهای در حال منتقد شدن نیز بیش از 261میلیارد تومان است و این درحالی است که شرکتهای هندی نیز به میزان 85 میلیون دلار در بندر و 150 میلیون دلار به صورت فاینانس برای توسعه محور شرق سرمایه گذاری خواهند کرد.
به گفته وی، قراردادهای منعقد شده با سرمایه گذاران داخلی و خارجی شامل سرمایه گذاریها برای احداث مخازن نگهداری فرآوردههای نفتی، احداث خطوط انتقال، مخازن و انبار سرپوشیده جهت ذخیره سازی محصولات پتروشیمی، ساخت انبارهای سرپوشیده مکانیزه کالاهای عمومی، نصب و بهره برداری از دستگاههای آب شیرین کن و نیز احداث ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی است. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه چشمانداز مجتمع بندری شهید بهشتی تبدیل شدن به بندر نسل چهارمی برای حمل ونقل ترکیبی است، تاکید کرد: طرح توسعه این بندر از 5 فاز اصلی با افق 1404 و ظرفیت اسمی 86 میلیون تن تشکیل شده که با عملیاتی شدن فاز اول این طرح، ظرفیت بندر شهید بهشتی از 2.5 میلیون تن فعلی به 8.5 میلیون تن در سال افزایش مییابد که در صورت آماده شدن زیرساختهای پسکرانهای، قابلیت بهرهبرداری تا بیش از 15 میلیون تن در سال را نیز خواهد داشت.
آقایی هم چنین راهاندازی خط دریایی چابهار-کنارک را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: جاده باریک و تک بانده پسابندر - بریس - چابهار در شرق شهرستان چابهار و جاده پرحادثه چابهار - کنارک و زرآباد در غرب چابهار با بیش از 300 کیلومتر طول سالانه منجر به دهها تصادف رانندگی و آتش گرفتن وسایل نقلیه میشود. مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه امروزه بیش از 80درصد بار و کالا در سطح جهان از طریق دریا جابجا میشود، گفت: جابجایی مسافر، خودرو و کالاهایی نظیر ماهی، میگو، سوخت و تولیدات کارخانجات میان دو بندر چابهار و کنارک از طریق دریا ایمن و مقرون به صرفه است.
کد خبر : 4711