باشگاه خبری فراساحل : دست دوستی وزارت‌نفت به سمت دانشگاه‌ها برای توسعه میادین نفتی (گزارش ویژه)

باشگاه خبری فراساحل: وزارت نفت در راستای توسعه و دستیابی به دانش فنی در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت، سال گذشته قراردادهایی را با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور به امضا رساند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل وبه نقل از ایسنا، بر این اساس 4 قرارداد بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه‌های شیراز، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و 5 قرارداد نیز بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با دانشگاه‌های تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان امضا شد. همچنین 3 قرارداد بین شرکت ملی گاز ایران با دانشگاه‌های تهران و علم و صنعت ایران (شرکت OTC به عنوان همکاری دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشگاه صنعت نفت منعقد شد. امضای این قراردادها به عنوان بزرگترین و مهمترین همکاری میان دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها بشمار می‌رود و اجرای این قراردادها نیز در دستور کار دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

جزئیات ۱۲ قرارداد پژوهشی
بر پایه قراردادهای منعقدشده و توافقات صورت گرفته، دانشگاه شیراز در قالب ایجاد انستیتوی تحقیقاتی متانول با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و در قالب ایجاد انستیتوی تحقیقاتی ایزومریزاسیون نفتای سبک با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همکاری می‎کند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز 2 قرارداد مجزا به امضا رساند و انستیتوی تحقیقاتی کاتالیست‌های پلی‎الفین را در حوزه پتروشیمی و انستیتوی تحقیقاتی تبدیل کاتالیستی نفتا (CCR) در حوزه فرآورده‌های نفتی ایجاد خواهد کرد. دانشگاه تهران با شکل‎دهی انستیتوهای تحقیقاتی مربوط، با شرکت ملی گاز ایران در حوزه LNG (مایع‌سازی گاز طبیعی) و با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در زمینه ارتقای نفت سنگین همکاری می‎کند. بر پایه قراردادهای منعقد شده شرکت ملی گاز ایران، دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری شرکت OTC نسبت به راه‎اندازی انستیتوی تحقیقاتی توربین‌های گازی و اندازه‌گیری هوشمند اقدام می‌کند و پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه تصفیه و شیرین‌سازی گاز با شرکت ملی گاز همکاری خواهد کرد.

دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتی اصفهان نیز که هر یک، یک قرارداد امضا کردند، به ترتیب در قالب انستیتوی تحقیقاتی گوگردزدایی از نفتا و میان تقطیر (HDS) و انستیتوی تحقیقاتی هیدروکراکینگ با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همکاری می‌کنند. ضمن آنکه موضوع قراردادهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران نیز به ترتیب همکاری در قالب ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی الفین و پروپیلن است. در سال گذشته تفاهم‌نامه‌های همکاری 3 شرکت اصلی وزارت نفت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به «قرارداد» رسید و وزارت نفت با این اقدام در راستای توسعه فناورانه با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اقدام به توسعه مخازن نفتی کرده است.



  کد خبر : 4670
 
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۳۹:۵۶