باشگاه خبری فراساحل: مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: فراهم نبودن امکانات برای جابه جایی مسافران بین بنادر و حتی در کشورهای حاشیه دریای خزر، مهمترین مشکل ایجاد صنعت گردشگری دریایی در شمال کشور است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل وبه نقل از ایرنا، محمد راستا روز دوشنبه در حاشیه امضای قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای طرحهای اقتصادی در بندر نوشهر افزود: امروز بنادر شمال کشور باید از حالت خدماتی و تجاری خارج شوند و چند منظوره یعنی در حوزه صادرات و واردات و نیز گردشگری دریایی فعالیت کنند. دریای خزر از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوریهای ترکمنستان و قزاقستان محدود میشود. بنادر نوشهر، ترکمن، امیرآباد، انزلی، فریدونکنار، بندرگز و آستارا جزو بنادر مهم ایران هستند که در حاشیه دریای خزر قرار دارند.
بررسیها نیز نشان داده که کشور ایران با وجود برخورداری از 5800 کیلومتر نوار ساحلی در خلیج فارس، دریاهای عمان و خزر، نه تنها سهمی از درآمدهای گردشگری دریایی جهان و خاورمیانه ندارد بلکه حتی نتوانسته گردشگران داخلی را هم پاسخگو باشد. امروزه صنعت گردشگری در دنیا از رشد قابل توجهی برخوردار است به گونه ای که با وجود بحران اقتصادی، تعداد گرشگران دنیا رشد چشمگیری داشته است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ایجاد پایانه مشترک صادرات مواد غذایی و مسافری با سرمایه گذاری حدود 78 میلیون یورویی توسط بخش خصوصی در بندر نوشهر را گامی موثر در حوزه رونق گردشگری دریایی در خزر دانست و ادامه داد: سرمایه گذار این طرح قصد دارد در حوزه صادرات و مسافرتی از کشتی باری و مسافری تندرو در آبهای دریای خزر استفاده کند. راستا گفت: درپی حمایتهای این سازمان و اجرای کامل این طرح شاهد تحول چشمگیری در دریای خزر در حوزه حمل و نقل تجاری و مسافری خواهیم بود.
توسعه دسترسی به پس کرانهها مهم ترین مشکل بندر نوشهر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از مشکلات اساسی بندر نوشهر دسترسی به پس کرانههاست البته دراین حوزه نیز کارهای کارشناسی و مطالعاتی انجام گرفته و درصدد هستیم بزودی طرحهایی دراین حوزه اجرایی کنیم. راستا با اشاره به دسترسی مناسب بندر نوشهر به دریا افزود: چنین موقعیتی زمینه را برای پذیرش کشتیهای تجاری فراهم کرده به نحوی که همزمان با توسعه پس کرانههای این بندر سبب رشد رقابت پذیری این بندر با دیگر بنادر شمال کشور و نیز تسهیل تردد شهروندان در بندر نوشهر خواهد شد.
3 میلیون و 500 هزار تن ظرفیت خالی بندر نوشهر
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری بندر نوشهر را حدود چهارمیلیون تن در سال ذکر کرد و گفت : امروز حدود 500 هزار تن در سال از ظرفیت بندر استفاده میشود. راستا افزود: برای آنکه بتوان از این میزان ظرفیت به صورت بهینه بهره برد باید از توان بخش خصوصی با سرمایه گذاری تکمیلی استفاده کرد البته سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه زیرساختهای اقداماتی مانند ساخت اسکله، محوطههای پشتیبانی ، انبارهای سرپوشیده و روباز ، لایروبی دهانه و حوضچه بندر انجام داده است.
انتخاب گزینه مناسب علت اساسی تاخیر در ایجاد راه دسترسی به بندر نوشهر
وی یکی از علتهای تاخیر درایجاد راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر را انتخاب درست گزینه صحیح در این منطقه دانست و گفت : امروز مسیری که انتخاب شده معارضی ندارد و تلاش میشود بزودی با همکاری مسئولان محلی این مسیر ایجاد تا شاهد آمد و شد آسان خودروهای حمل ونقل کالا و درپی آن کاهش معضل ترافیک در این شهرستان گردشگرپذیر باشیم . منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر جزو قدیمیترین بنادر مازندران به علت نزدیکی به پایتخت ، مراکز عمده تجاری ، صنعتی و دسترسی آسان به بازارهای مصرفی آسیای میانه و اروپای شرقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کد خبر : 4668