باشگاه خبری فراساحل: محمد سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت گفت: به سرعت و طی دو سال آینده ناوگان ملی را توسعه میدهیم. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از روابط عمومی کشتیرانی، مجمع عمومی سالانه سال مالی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صبح شنبه با مشارکت بیش از 92 درصد از سهامداران از جمله نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سهام عدالت، صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) برگزار شد. در این مجمع محمد سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی گفت: پیش بینی میشد سال 95 نسبت به سال 94 دوران بسیار سخت تری را پیش رو داشته باشیم و با توجه به زیانها و کاهش سودی که مالکان کشتیها در کل صنعت کشتیرانی پیش بینی کرده بودند، تصور ما این بود که اثر این زیانها در شرکتهایی مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز مشاهده شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت کشتیرانی تابع متغییرهای جهانی و رشد اقتصادی کشور در سطح بین المللی است بنابراین وضعیت بسیار وخیم تری را برای سال 95 پیش بینی میکردیم. وی با اشاره به زیان شرکتهای معتبر کشتیرانی دنیا اظهار کرد: زیان شرکت مرسک، CMA CGM ، کاسکو و ادغامهای پی در پی در این شرکتها نشان از این داشت که شرایط صنعت حمل و نقل دریایی در سال 95 چندان مناسب نبوده است. رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: سیاست کاهش هزینه، استفاده سریع از برجام جهت افزایش ارتباطات و گسترش خطوط و سرویسها از جمله اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود تا کاهش سود و زیان احتمالی را جبران کنیم. وی با بیان اینکه برجام برای کشتیرانی ایران یک فرصت بود، تاکید کرد: کشتیرانی بسیار خوب از فرصت برجام استفاده کرد و توانست در سطح بین المللی دو سرویس خود را به 9 سرویس ارتقا دهد.
سعیدی خاطرنشان کرد: همچنین سرویسهای جدید هند به «ام القصر» در جنوب عراق و همکاری با شرکتهای معتبر بین المللی طی ماههای گذشته ایجاد شده است. رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی با بیان این که خوشبختانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این دوران نیز توانست سهم قابل قبولی را از صادرکنندگان و وارد کنندگان کالا به خود اختصاص دهد. تاکید کرد: به واسطه عملکرد کشتیرانی در سال 95 و 96 توانستیم سود قابل قبولی را ارائه دهیم. وی با اشاره به وضعیت وخیم رکود در اقتصاد جهانی در سالهای گذشته، گفت: خوشبختانه در حال حاضر شاخصهای حمل و نقل دریایی در سطح بین المللی و رشد اقتصادی کشور مثبت است و امیدواریم همانطور که در شش ماه اول سال جاری آمار بسیار مثبتی در رشد نرخ کرایهها و حمل بار شاهد بودیم، در شش ماهه دوم نیز این وضعیت ادامه پیدا کند.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به استفاده از ظرفیتهای داخلی برای توسعه فعالیت ناوگان کشتیرانی اشاره کرد و افزود: به این منظور به ابتکار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت مشترکی با پنج شرکت معدنی اصلی کشور مانند گل گهر، گوهر زمین، سرمایه گذاری امید و ... ایجاد شده است. وی در این باره اظهار کرد: هدف از ایجاد این شرکت این است که بارهای صادراتی معدنی کشور از طریق حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و حمل و نقل دریایی به سراسر دنیا صادر شود. سعیدی همچنین به مذاکره جهت ایجاد شرکت مشترک پتروشیمی با کشتیرانی اشاره کرد و گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، کشتیرانی در آینده در دو محور صادرات محصولات پتروشیمی و معدنی نقشی جدی را ایفا خواهد کرد.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی با اشاره به تولید حدود 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور در حال حاضر تصریح کرد: این رقم طی پنج سال آینده به حدود یکصد و 5 میلیون تن خواهد رسید که ظرفیت بسیار خوبی را برای حمل و نقل دریایی ایجاد میکند. وی ادامه داد: به همین منظور کشتیرانی در برنامههای آتی توسعه ای خود به دنبال توسعه تانکرها و «کیمیکال کریرها» است تا بتواند این نوع محصولات را حمل کند. سعیدی توسعه ناوگان را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: در حال حاضر میانگین سن ناوگان کشتیرانی ایران بالای 16 سال است بنابراین باید از فرصت استثنایی کاهش قیمت ساخت شناور در دنیا و شرایط بسیار خوب فاینانس موجود استفاده کنیم و ناوگان خود را در بخش کانتینر و تانکر توسعه دهیم.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی با اشاره به این که با خریدهای تازه، ظرفیت ناوگان ایران 50 درصد افزایش یافته است، یادآورشد: با ورود چهار فروند شناور کانتینربر جدید به ناوگان کشتیرانی، ظرفیت 100هزار TEU فعلی به 150 هزار TEU افزایش پیدا میکند. وی با بیان اینکه 35 تا 40 درصد هزینه ناوگان را سوخت تشکیل میدهد، افزود: شناورهای جدید ورودی به بخش کانتینری همان سوخت شناورهای 6 هزار و 500 TEU موجود را مصرف میکنند که در حقیقت در هزینه سوخت نیز صرفه جویی خواهیم داشت. سعیدی اظهار امیدواری کرد با حسن نیت سهامداران عمده، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سرعت و طی دو سال آینده ناوگان را توسعه دهد.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی با بیان اینکه کشتیرانی نباید تنها به ساخت 10 فروند کشتی اکتفا کند، گفت: خوشبختانه قرارداد 10 فروند کشتی و رقم 158 میلیون دلاری را که 10 سال پیش به هیوندای پرداخت شده بود در دو سال پیش احیا شد و امروز قراردادی بسته شده است که 22 درصد را کشتیرانی و 78 درصد آن فاینانس خارجی است. این اولین قرارداد فاینانسی بود که پس از برجام در کشور اتفاق افتاد. وی در پایان به ورود اولین فروند از 10 فروند کشتی خریداری شده در فروردین ماه سال آینده اشاره کرد و افزود: طی ده ماه پس از آن، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سایر کشتیها را تحویل میگیرد و به این ترتیب میانگین سن ناوگان از 16 سال به کمتر از 12 سال کاهش پیدا میکند. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان، با تصویب مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام ، بیش از 163 میلیارد تومان سود تقسیم کرد.
کد خبر : 4651