باشگاه خبری فراساحل : کمبود افسران متخصص چالش جدی شناورهای حمل گاز (گزارش ویژه)

باشگاه خبری فراساحل: علی رغم بهبود در بازارهای حمل و نقل بار، اما هزینه‌های تامین منابع انسانی شناورها در وضعیت چندان مطلوبی به سر نمی‌برد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل  و بر اساس آخرین گزارش منتشر شدۀ موسسه مشاوره ای Drewry در خصوص منابع انسانی، عدم اعتماد در صنعت کشتیرانی از سال 2009 میلادی موجب توقف افزایش حقوق و دستمزد دریانوردان شده است و طی سال گذشته میانگین حقوق افسران رشد ناچیزی را تجربه کرد. به بیانی دیگر و به موجب چالش‌های مالی که شناورداران و مالکان با آن روبه رو هستند، حقوق دریانوردان تغییری نمی‌کند.
بر اساس این گزارش و با توجه به اینکه تعداد افسران به طور کلی روبه کاهش است، باید یادآور شد که تعداد آنها از سال گذشته به طور قابل توجهی کمتر شده و وضعیت نابسامان در صنعت کارفرمایان را وادار کرده هزینه‌ها را تا سطحی مقرون به صرفه کاهش دهند.

در این باره Drewry نوشت: سطح نرخ حقوق کمی بهتر شده است و میانگین نرخ جهانی رشد ناچیز یک درصدی را در بازۀ زمانی سال 2016 و 17 میلادی نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته روال ثابتی داشته است. بر همین اساس، نرخ مصوب حقوق در سازمان بین المللی کار (ILO) و فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل (ITF) و در سال جاری مالی بدون تغییر باقی مانده است اما، دریانوردان به دنبال افزایش نرخ دلار و اینکه حقوق بیشتر آنان بر حسب این پول رایج پرداخت می‌شود رضایت محدودی را دارند. مدیر تحقیقات تولید و ویراستار این گزارش در موسسۀ مشاوره ای Drewry در ادامه گفت: از زمان کاهش نرخ نفت تقاضا برای جذب منابع انسانی در بخش فراساحل افت کرده است و این یک عامل اصلی در نرم کردن هزینه‌های کلی دریانوردان است.

وی افزود: باوجود اینکه برخی قسمت‌ها مانند LNG به دریانوردان خاص و باتجربه ای نیاز دارد، شاهد افزایش حقوق بیش از میانگین خواهد بود و انتظار داریم فشار نزولی در تامین هزینه‌های منابع انسانی با کاهش تورم کاهش یابد و مشارکت بیشتری را طی پنج سال آینده شاهد باشیم. موسسۀ Drewry با ارزیابی ناوگان‌های کشتیرانی جهان به استثنای منابع انسانی بر روی شناورهای غیر باری مانند یدک کش‌هاو شناورهای مسافربری و شناورهای کوچک ساحلی مانند نفتکش‌ها و شناورهای فله بر با ظرفیت کمتر از 10 هزار DWT برآورد کرده است که تعداد افسران و دریانوردان از سال گذشته تاکنون یک سوم کاهش یافته و به 13 هزار و 700 نفر رسیده است. مدیر تحقیقات تولید و ویراستار این گزارش در پایان گفت: رشد کند ناوگان و تامین سالم منابع انسانی طی پنج سال آینده دور از انتظار نیست. اما شواهد نشان می‌دهد شناورهای خاص مانند شناورهای حمل گاز به طور جدی با مشکل کمبود افسران متخصص و با تجربه مواجه خواهند بود.



  کد خبر : 4558
 
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۱:۵۰