باشگاه خبری فراساحل : کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌‌‌‌ها لازم الاجرا شد (سرخط اخبار)

باشگاه خبری فراساحل: الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌‌‌‌ها از ۱۸ شهریور سال جاری (۸ سپتامبر ۲۰۱۷) با الحاق ۶۳ کشور و ۵/۶۸ درصد تناژ کشتیرانی جهانی لازم الاجرا شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که به تازگی حکم انتصاب‌اش به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی را دریافت کرده است، دیروز در مراسم روز جهانی دریانوردی با اعلام این خبر، توضیح داد: آب توازن که جهت حفظ ثبات و تعادل کشتی‌‌‌‌ها در مخازن خاصی نگهداری ‌‌‌می‌شود، ‌‌‌می‌تواند حاوی موجودات مضر، عوامل بیماری زا و گونه‌‌‌‌های دریایی مهاجم باشد. محمد راستاد گفت: گونه‌‌‌‌های دریایی مهاجم ‌‌‌می‌توانند اکوسیستم‌‌‌‌های محلی را مختل کنند؛ بر تنوع زیستی تاثیر بگذارند و خسارات اقتصادی زیادی به بار آورند. از این رو، کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها در سال ۲۰۰۴ به منظور جلوگیری از انتشار این گونه‌‌‌‌ها به مناطق غیر بومی و بروز آسیب‌‌‌‌های فوق تصویب شد و کشتی‌‌‌‌ها را موظف نمود آب توازن خود را به منظور برداشت آن از نقاط بی خطر، و تصفیه آن جهت پاکسازی ارگانیزم‌‌‌‌ها و عوامل آسیب رسان به شیوه‌‌‌‌های مختلف تعیین شده در دستورالعمل‌‌‌‌های این کنوانسیون و تصفیه آن جهت پاکسازی ارگانیزم‌‌‌‌ها و عوامل آسیب رسان به شیوه‌‌‌‌های مختلف تعیین شده در دستورالعمل‌‌‌‌های این کنوانسیون مدیریت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از تاریخ ۱۸ شهریور ماه سالجاری، رعایت مفاد کنوانسیون شامل عدم تخلیه آب تصفیه نشده مخازن در دریا، نگهداری طرح مدیریت آب توازن و دفتر ثبت وقایع آب توازن بر روی کشتی، بازرسی و صدور گواهینامه‌‌‌‌های مربوطه، نمونه برداری از مخازن آب توازن در صورت نیاز برای کشتی‌‌‌‌های جدید، الزامی شد. به گفته راستاد، کشتی‌‌‌‌های جدیدی که از تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۷(۱۸ شهریور ماه ۱۳۹۶) و بعد از آن ساخته یا تحویل داده شوند، ملزم به نصب سیستم‌‌‌‌های پردازش آب توازن (طبق مقرره D-۲ کنوانسیون) هستند. بر اساس این گزارش، در هفتاد و یکمین اجلاس کمیته حفظ محیط زیست دریایی (MEPC۷۱)، سازمان بین المللی دریانوردی (ْآیمو) موافقت کرد تا به کشتی‌های موجود، فرصتی دوساله برای انطباق با الزامات D-۲ و نصب سیستم‌‌‌‌های پردازش آب توازن داده شود و این کشتی‌‌‌‌ها تا سال ۲۰۱۹ موظف به تبادل آب توازن در طول مسیر هستند (بر اساس مقرره D-۱ کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌‌‌‌ها). مرکز منطقه ای راپمی طی بخشنامه ای (MEPC۵۹/INF,۳) از تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۰۹  کلیه شناورهای ورودی از خارج از منطقه دریایی راپمی را موظف به تعویض آب توازن خود، در حین حرکت در فاصله حداقل ۲۰۰ مایل دریایی از نزدیک‌ترین خشکی و در عمق حداقل ۲۰۰ متر نموده است.



  کد خبر : 4444
 
پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۴:۱۸