باشگاه خبری فراساحل: مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به امضاء قرارداد با شرکت سوئدی در زمینه پالایش سوخت بانکرینگ، گفت: 40 شرکت داخلی برای سرمایه گذاری در بندر چابهار اظهار آمادگی و علاقهمندی کردهاند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل بهروز آقایی روز یکشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره راهاندازی بانکرینگ در چابهار با بیان اینکه خوشبختانه فعالیت بانکرینگ در بندرعباس راهاندازی شده و بندر چابهار هم در حال برنامهریزی برای ورود به این حوزه است، گفت: در همین رابطه قراردادی با شرکت سوئدی در زمینه پالایش سوخت امضا کردهایم که این موضوع نخستین گام برای راهاندازی بانکرینگ در بندر چابهار محسوب میشود. وی اظهار کرد: بانکرینگی که در فجیره ایجاد شده است در نتیجه فرصتهایی است که ما در سالهای گذشته به کشورهای دیگر واگذار کردیم این در حالی است که از 24 میلیون تن سوختی که در فجیره بانکر میشود 85 درصد آن توسط ایران تامین میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه گردش مالی و اعداد و ارقام در صنعت بانکرینگ بسیار نزدیک به هم هستند، افزود: صنعت بانکرینگ در کنار یک بسته از خدمات شامل خدمات فنی، آبرسانی، آذوقهای و تعمیرات اساسی توجیه پذیر خواهد بود بنابراین تا زمانی که نتوانیم بسته مشخصی در حوزه بانکرینگ ایجاد کنیم نمیتوانیم خطوط کشتیرانی را جذب کنیم. وی از استقبال سرمایهگذاران داخلی به بانکرینگ در بندر چابهار خبر داد و گفت: شرکت پالایش و پخش و وزارت نفت از متقاضیان سرمایهگذاری در این حوزه هستند تاجاییکه یکی از دلایل ساخت اسکله نفتی توسط وزارت نفت در بندر چابهار راهاندازی بانکرینگ در این منطقه بود. به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ؛ یکی از نقاط قوت بندر چابهار، برای راهاندازی بانکرینگ وجود مخازن نفتی در این بندر است.
فقط متعهد به خرید تجهیزات بندری از هند نیستیم
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جزئیات و وضعیت اجرای قرارداد بندر چابهار با هندیها گفت: این قرارداد هوشمندانهترین مدل تجارت است که منافع کشور حفظ و آیندهنگری در آن دیده شده است البته بخش اعظم اقدامات این قرارداد انجام و بخشی از تجهیزات وارد بندر شده است. آقایی با بیان اینکه هندیها در این قرارداد موظف به تجهیز بندر چابهار هستند، یادآور شد: در این قرارداد سهم ما از ترانزیت، صادرات و واردات بیش از 50 درصد است اما در ازای آن سهم هندیها از ترانشیپ بیشتر از سهم ما است زیرا حجم کالاهای هندی به کشورهای CIS16.5 میلیون تن است که ظرفیت خوبی را برای ترانشیپ کالاهای هندی از بندر چابهار ایجاد میکند. وی تاکید کرد: یکی از نقاط قوت ما در قرارداد با هندیها این است که ما متعهد به خرید تجهیزات فقط از هند نیستیم بلکه میتوانیم با برگزاری مناقصه بهترین گزینه را انتخاب کنیم به صورتی که مناقصه 29 میلیون دلاری خرید تجهیزات را برگزار کردیم که پاکات این مناقصه در یک ماه گذشته بازگشایی و یک شرکت چینی برنده آن شد.
آقایی درباره تامین تجهیزات بندر چابهار از شرکتهای داخلی گفت: بخشی از مکندهها و تجهیزات مورد نیاز بندر از شرکتهای ایرانی با مشارکت یک شریک خارجی در حال انجام است. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به گشایش ال سی برای خرید تجهیزات بندری گفت: در بهمن ماه سال گذشته نخستین بخش از تجهیزات به ارزش 20 میلیون دلار وارد بندر شد و بدین ترتیب دیوار بی اعتمادی جامعه بینالملل فروریخت. همچنین بخش دوم تجهیزات شامل 13 دستگاه تجهیزات مورد نیاز بندری و بارگیری 29 شهریور امسال وارد بندر چابهار میشود. وی درباره خروج شرکت آریابنادر ایرانیان از بندر چابهار گفت: تا قبل از ورود هندیها، قراردادی کوتاهمدت با شرکت سینا منعقد شد که این شرکت فقط تعمیر و نگهداری تجهیزات را برعهده دارد اما به طور طبیعی بعد از هندیها اپراتوری در اختیار شرکت هندی قرار خواهد گرفت.
آقایی خاطرنشان کرد: قرارداد با شرکت آریابنادر ایرانیان از مدل BOT به مدل BLT تبدیل شد بدین ترتیب تجهیزاتی که در گذشته تحت مالکیت آریا بنادر بود در اختیار سازمان بنادر قرار گرفت بدین صورت سازمان بنادر میتواند این تجهیزات را در قالب اجاره به شرکتها ارائه دهد. وی در خصوص اهمیت بندر چابهار گفت: بزرگترین پروژه اجرایی کشور در سالهای گذشته پروژه بندر چابهار بوده که فاز مطالعاتی آن توسط 7 مشاور بینالمللی در سالهای قبل از 86 انجام شد پس از آن عملیات اجرایی فاز یک شروع شد به طوری که در این فاز 1650 متر موج شکن با هزینه بیش از 50 میلیون دلار احداث شد. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از استحصال 203 هکتار از دریا خبر داد و گفت: بیش از 5 کیلومتر داکگذاری انجام شده است که برای آن بهترین و کمهزینهترین شیوه استحصال صورت گرفت به طوری که گل و لای حاصل از لایروبی در جهت تحکیم زمین مورد استفاده قرار گرفت.
وی هزینه لایروبی و استحصال را حدود 100 میلیون دلار برآورد کرد و گفت: ماحصل این فعالیتها ساخت 1700 متر اسکله به تفکیک 2 اسکله کانتینری و یک اسکله جنرال کارگو بود. آقایی در خصوص پیشرفت فیزیکی طرح توسعه گفت: این پروژه از سال 86 تا 92 حدود 30 درصد و از سال 92 تا کنون در بعضی از بخشها 95 درصد و در مجموع 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. البته در سال گذشته نیز حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی صورت گرفته است. وی درباره سایر پروژههای بندر چابهار گفت: ساخت سیلوی 100 هزار تنی از منابع صندوق توسعه ملی، یکی از پروژههای بندر چابهار است که مطالعات فاز یک آن به پایان رسید و مطالعات فاز دو در حال انجام است، همچنین ساخت 25 مگاوات نیروگاه برق و خرید سه دستگاه مکنده با توان 600 تن در ساعت از دیگر پروژههای مهم بندر چابهار است.
هزینههای بالا خط مسافری چابهار- مسقط را متوقف کرد
وی با اشاره به ترمینال مسافری بندر چابهار گفت: این ترمینال با هزینه 5.5 میلیارد تومان ساخته شده که یکی از مجهزترین ترمینالهای مسافری دریایی منطقه است. از آبان سال گذشته خط کشتیرانی ایران و عمان (چابهار- مسقط) راهاندازی و بیش از 800 مسافر بین دو کشور تردد داشتند اما در ماههای اخیر به دلیل برخی مشکلات از جمله هزینههای بالا فعالیت این خط و تردد مسافران بین دو کشور از این مسیر متوقف شده است. به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان؛ مناقصه واگذاری این ترمینال مسافری برگزار و تا ماه آینده اسناد بررسی و پاکات این مناقصه بازگشایی میشود.
تقاضای 40 شرکت برای سرمایه گذاری در چابهار
وی با بیان اینکه بندر چابهار لنگرگاه سرمایهگذاران بخش خصوصی است از تقاضای 40 شرکت برای سرمایهگذاری در این بندر خبر داد و گفت با مشارکت یک شرکت چینی کارخانه اوره در بندر چابهار ساخته خواهد شد که سرمایه این شرکت30 میلیارد تومان است.
سرمایهگذاری 3 هزار میلیارد تومانی در بندر چابهار
آقایی از سرمایهگذاری بیش از 3 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر چابهار خبر داد و گفت: بندر چابهار سوپاپ اطمینان بنادر کشور است و میتوان گفت این بندر یک بندر فاقد محدودیت محسوب میشود. وی افزود: سرمایهگذاری در بندر چابهار به دلیل کوتاه بودن مسافت دریایی و غنی بودن جمعیت پسکرانه و قرارگرفتن در مرزهای ترانزیتی کشور توجیه اقتصادی دارد. وی درباره نیازها و اولویتهای اصلی استان سیستان و بلوچستان با منطقه شرق کشور گفت ورود بندر چابهار به گردونه رقابت یکی از الزامات توسعه این بندر است که جز با منطقه ویژه شدن این بندر میسر نخواهد شد. آقایی با تاکید بر ضرورت اختصاص 30 درصد سود بازرگانی به بندر چابهار گفت: اگر این اقدام تسریع نشود زیرساختهای بندر چابهار فاقد بهرهوری لازم خواهد بود. همچنین علاوه بر این موارد باید 20 درصد از کالاهای اساسی کشور به بندر چابهار تخصیص داده شود تا هزینههای حمل و نقل در این منطقه کاهش یابد.
انتقال سنگ آهن افغانستان از چابهار به چین
وی از صادرات حدود 8 میلیون تنی مواد معدنی ظرف 2 سال آینده خبر داد و گفت:در این رابطه با کشور افغانستان برای انتقال سنگ مرمر این کشور به چین در مراحل نهایی قرار دارد همچنین تا 2 سال آینده پتروشیمی مکران بیش از 4 میلیون تن صادارت محصولات خود را از این بندر انجام خواهد داد.
کد خبر : 4344