باشگاه خبری فراساحل: کشتیهای باری یکی از وسایل حمل و نقل در رودخانههاست. محققان طرحی اروپایی دررومانی، آلمان و هلند بر روی کشتیهای باربری سبز و سازگار با محیط زیست کار میکنند. میزان گسیل گازهای آلاینده از کشتیهای باربری در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل مثل کامیون کمتر است و نسبتا با محیط زیست سازگارترهستند. تلاشهای جهانی برای مبارزه با تغییرات آب وهوایی و نگرانیهای محلی مربوط به کاهش آلایندهها باعث وضع قوانین سختگیرانه تری شده است. اما با مدرن شدن شبکه راهها و بهبود عملکرد وسایل نقلیه، حمل و نقل دریایی باید با حمل و نقل جاده ای رقابت کند. محققان طرحی اروپایی موسوم به «پرومیننت»به همراه شرکت ناوبری رودخانه ای در رومانی موسوم به «ناوروم بر روی کشتیهای باربری سبز و سازگار با محیط زیست کار میکنند تا گسیل گازهای گلخانه ای از موتور این کشتیها را کاهش بدهند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل تیگانوس کاتالین، مدیر بازرگانی این شرکت در این باره میگوید: «مجبوریم ناوگانمان را مدرن کنیم در غیر اینصورت بازار را از دست خواهیم داد. کشتیهای ما باید از تمام مقررات جدید اتحادیه اروپا مربوط به الودگی، سروصدا، تولید اکسیدهای نیتروژن، و دیگر آلایندهها تبعیت کنند.»
بکارگیری فناوریهای استاندارد در موتور کشتیهای باری
برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوخت کشتیهای باری میتوان از همان روشی استفاده کرد که برای کامیونها با موتور دیزلی بکار میرود. اما کشتیهای باری متنوع تر از وسایل حمل و نقل جاده ای است، در نتیجه بهبود عملکرد آنها برای کاهش آلودگی پیچیده تر است. جاپ گبراد، مسئول هماهنگ کننده طرح «پرومیننت» در این باره میگوید: «اگر به کشتیهایی که روی رودخانههای درون کشورها به کار گرفته میشوند نگاه کنیم، شاید فقط دو یا سه کشتی پیدا کنیم که مثل هم باشند. به همین دلیل برای صنعت کشتی سازی سازی انجام این پژوهش خاص مشکل است. هدف ما در این طرح تحقیقاتی آن است که فناوریهای استانداردی پیدا کنیم که بتوان در همه نوع کشتی به کار گرفت و به این ترتیب به صنعت کشتی سازی کمک کنیم.» جایگزین کردن موتور کشتی تقریبا غیر ممکن است: موتور کشتی معمولا طوری ساخته شده که حداقل ۴۰ سال کار کند.
اما یکی از راههای خوب برای کاهش آلایندهها، حذف گازهای گلخانه ای و هیدروکربنهای نسوخته و ذرات گرد و غبار استفاده از فیلتر درموتور کشتی است. سباستین کرتن، طراح موتور کشتی از شرکت «مولتورنیک» که شرکت تولید ماشین آلات صنعتی و وسایل نقلیه سنگین سازگار با محیط زیست است، در این باره میگوید: «هدف ما استاندارسازی است، یعنی استفاده از فیلترها و کاتالیزورهای استاندارد. هدف ما سی درصد کاهش هزینههاست که هدف خوبی است و فکر میکنیم به محض اینکه این محصول را وارد بازار کنیم به این هدف برسیم. اما از سوی دیگر نصب و راه اندازی این فیلترها در محل کارخانه کشتی سازی هم هزینه زیادی در بردارد. در نتیجه هنوز خیلی کارها هست که باید انجام داد.»
کاهش مصرف سوخت کشتهای باری، کاهش گسیل آلایندههای هوا
راه دیگر برای سازگار کردن کشتی باری با محیط زیست، کاهش مصرف سوخت این کشتیهاست. محققان طرح اروپایی «پرومیننت» به این منظور از حسگرهای هیدروگرافیگ برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشتیها استفاده میکنند. بلاگوچی سرگیو، مهندس الکترونیک از شرکت «ناوروم» در باره این حسگرها و نحوه کار آنها توضیح میدهد: «این ابزار دو حسگر دارد که یکی سرعت قایق نسبت به آب را اندازه میگیرد، و دیگری عمق آب را. این دادهها با کابل و سپس با وای فای (اینترنت بدون سیم) به اتاق فرمان کشتی فرستاده میشود. در اتاق فرمان دادهها به صورت دیجیتال در میآید و به صورت بی سیم به سرور مرکزی در بلژیک ارسال میشود.»
حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی اقتصادی
دادههای مربوط به ۱۰ کشتی در رود دانوب و دو کشتی رود راین که در این آزمایش شرکت کرده اند، گرد آوری میشود. آنالیز این دادهها، هم اطلاعات گرانبهایی نیز درباره تحولات بستر رودخانهها به دست خواهد داد، و هم نشان خواهد داد که چگونه باید سرعت کشتی را برای برخی مسیرها بهینه کرد. روبرت رافائل، اقتصاد دان از شرکت «پرو دانوب» (شرکت تدارکات خدمات پایدار و مقرون به صرفه) در این باره میگوید: «تردیدی نیست که صنعت به این موضوع علاقمند است، زیرا تقریبا۳۰ درصد هزینههای حمل و نقل آنها هزینه سوخت است. بنابراین استفاده از بهترین راه و سرعت بهینه که منجر به کاهش مصرف سوخت شود علاوه بر حفاظت از محیط زیست، از نظر اقتصادی هم به صرفه است.» پژوهشگران امیدوارند کشتیهای باری ارزان و کمتر آلاینده جایگزین خوب برای کامیون باشد تا به این ترتیب هم از بار ترافیک، و هم از میزان آلودگی هوا کاسته شود.
کد خبر : 3777