باشگاه خبری فراساحل : صادرات میعانات گازی پارس‌جنوبی ٤٠ درصد افزایش یافت (جدیدترین‌ها)

باشگاه خبری فراساحل: مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ٩ میلیون و ٥٧٥ هزار و ٣٩٥ تن میعانات گازی به ارزش ٨ میلیارد و ٦٥٣ میلیون و ٣٧٦ هزار و ١٢٣ دلار از پارس‌جنوبی به خارج از کشور صادر شده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، خداداد رحیمی درباره وضع صادرات محصولات پارس‌جنوبی اظهار داشت: در ١٠ ماه گذشته، هشت میلیون و ٤١٥ هزار و ٨٢٩ تن کالای غیرنفتی شامل محصولات تولیدی منطقه به ارزش ٦ میلیارد و ٤٥٣ میلیون و ٣٠٩ هزار و ٧١٤ دلار به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن ٢٠ درصد و از نظر ارزش ١٨ رشد نشان می‌دهد. وی افزود: همچنین در این مدت، ٩ میلیون و ٥٧٥ هزار و ٣٩٥ تن میعانات گازی به ارزش هشت میلیارد و ٦٥٣ میلیون و ٣٧٦ هزار و ١٢٣ دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن ٣٥ درصد و از حیث ارزش ٤٠ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: در مجموع در مدت یاد شده حدود ١٧ میلیون و ٩٩١ هزار و ٢٢٤ تن کالا شامل هوی‌اند، پلی‌اتیلن سبک و سنگی، دی‌اتیلن گلایکول، مونو و تری‌اتیلن گلایکول، کوداوره، بوتان، پروپان، میعانات گازی، پارازایلین، سیمان، متانول و غیره به ارزش ١٥ میلیارد و ١٠٦ میلیون و ٦٨٥ هزار و ٨٣٧ دلار از این منطقه به خارج از کشور صادر شده است. رحیمی یادآور شد: صادرات این محصولات از منطقه پارس‌جنوبی در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن ٢٧ درصد و از حیث ارزش ٣٠ درصد رشد را نشان می‌دهد. وی گفت: این محصولات، به طور عمده به کشورهای چین، ژاپن، امارات متحده‌عربی، هند، ترکیه، عراق، تایوان، تایلند، مالزی، ویتنام، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، روسیه، موزامبیک، مصر، سوریه، ترکمنستان، تاجیکستان، اوکراین، قطر، تانزانیا، فیلیپین، غنا، کنیا، آذربایجان، گرجستان، کره جنوبی و مکزیک صادر شده که سهم میعانات گازی از کل کالاهای صادراتی از نظر وزن ٥٣ درصد و از نظر ارزش ٥٧ درصد بوده است.

رحیمی ادامه داد: در دوره مورد بررسی، ٣٤ تن کالا به ارزش بیش از ٢٩٣ هزار دلار تحت رویه ترانزیت داخلی به داخل کشور حمل شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن ٣٣٠٠ درصد و از حیث ارزش ٤٦٩٠ درصد رشد را نشان می‌دهد. مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افزود: در ١٠ ماه گذشته، حدود ٢٥٤ هزار و ٧٧١ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ٥٩٠ میلیون و ٩٨ هزار و ٢٠ دلار تحت رویه ترانزیت خارجی به داخل کشور حمل شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن و ارزش رشدی خیره‌کننده را نشان می‌دهد. رحیمی اظهار کرد: حدود چهار میلیون و ١٣ هزار و ٨٥٠ تن کالا به ارزش ٣ میلیارد و ٧٧٢ میلیون و ٢٠٣ هزار و ٤٣٦ دلار به صورت کاپوتاژ حمل شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن ١٦ درصد و از حیث ارزش ١٥ درصد رشد نشان می‌دهد. وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح سامانه جامع نوین گمرکی، گفت: گمرک پنجره‌ای رو به تجارت آسان و زمان عملیات تجاری به سرعت رو به کاهش و تجارت الکترونیکی و بدون کاغذ، با سرعت بسیار زیادی رو به گسترش است.

مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افزود: سامانه جامع نوین گمرکی که برای افزایش امنیت دامنه اطلاعاتی و کاهش زمان ترخیص کالا در همه گمرک‌ها اجرایی پیاده شده، این امکان را فراهم کرده است که بتوان پیش از ورود کالا به بنادر کشور، فرایند گمرکی را آغاز کرد. رحیمی یادآور شد: بدین ترتیب، می‌توان با پوشش دادن زنجیره تامین نسبت به کاهش تعداد اسناد و افزایش اعتماد و امنیت، اطمینان حاصل کرد. وی اضافه کرد: با توجه به این که این سامانه امکان پوشش دادن به همه سازمان‌های همجوار و صاحب مجوز را با ضریب امنیتی بالایی تامین می‌کند، می‌تواند به عنوان راه‌حل فراگیر جهت ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی مطرح شود. مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار داشت: با بهره‌برداری از این پنجره به صورت الکترونیکی، کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه تجارت خارجی قلمداد می‌شود. رحیمی افزود: نتیجه اجرای این طرح، افزایش چشم افسای صادرات مواد غیرنفتی و میعانات گازی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است.



  کد خبر : 375
 
یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۲۰:۰۰:۵۸