باشگاه خبری فراساحل: تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) برای کاهش تولید نفت اعضای خود در سال جاری به منظور افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، موجب شد که نرخ اجاره کشتیهای نفتکش به طرز چشمگیری کاهش یابد، اما رشد صادرات نفت آمریکا مانع از سقوط بی رویه نرخ اجاره کشتیهای نفتکش شده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل ازمارین تایمز،افزایش صادرات نفت آمریکا در سال 2017 تاکنون به ویژه به مقاصد آسیایی اجازه نداده است که نرخ اجاره کشتیهای نفتکش بیش از پیش کاهش یابد. امسال چین جای کانادا را گرفت و به بزرگترین وارد کننده نفت آمریکا تبدیل شد. این کشور در ماه فوریه 2017 نزدیک به هشت میلیون بشکه نفت در روز از آمریکا وارد کرد. سامانههای ردیابی کشتیها نشان میدهد که محمولههای نفتی ارسالی از آمریکا به مقاصد آسیایی که یکی از طولانی ترین مسیرهای دریایی جهان است در ماه مارس نیز رشد داشته است.
تصمیم اوپک به کاهش تولید نفت، خریداران آسیایی نفت مانند چین را بر آن داشت که منابع نفتی خود را به آمریکا و کشورهای دریای شمال تغییر دهند و خرید خود را از آنان به شکلی بی سابقه افزایش دهند. این امر موجب شد که طول مسیرهای کشتیهای نفتکش بالاتر برود. جاناتان لی، مدیرعامل Tanker International، گفت: "صادرات نفت آمریکا ناجی بازار نفتکشها بوده است. سئوال این است که آیا آمریکا در حال تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در حوزه قیمت و عرضه نفت است؟ برای ما هنوز پاسخ مثبت به این سئوال جای اندکی بحث دارد." صادرات نفت سبک آمریکا به چین در ماه فوریه 2017 به روزانه 8.08 میلیون بشکه رسید. این مقدار چهار برابر مقدار صادرات ماه ژانویه امسال بود. مجموع صادرات نفت آمریکا در این ماه به روزانه 800 هزار بشکه رسیده است.
سامانههای ردیابی کشتی نشان میدهند که این روند همچنان ادامه خواهد داشت. در حال حاضر کشتیهای نفتکش غولپیکر با ظرفیت چهار میلیون بشکه نفت آمریکا در حال حرکت به سمت چین هستند، هفت میلیون بشکه دیگر از نفت آمریکا نیز به سمت سنگاپور روانه شده است. تمامی این کشتیها به سمت شرق در حرکت هستند. این کشتیها شامل نفتکشهای سوئزمکس با ظرفیت یک میلیون بشکه نیز میشوند که از افزایش صادرات نفت آمریکا متنفع شده اند. اوپک اعلام کرده بود که در شش ماه ابتدایی سال جاری 330 میلیون بشکه نفت را از تولیدات خود کاهش میدهد. با در نظر گرفتن اینکه 40 درصد از تولیدات نفت جهانی از طریق دریا جابجا میشود میتوان نتیجه گرفت که کاهش تولید اوپک نزدیک به 130 میلیون بشکه از محمولههای قابل حمل توسط نفتکش را کاهش داده است. گمان میرود که اعمال سقف تولید اوپک تا پایان دسامبر امسال تمدید شود.
فرود موئرکدال، تحلیلگر موسسه Clarksons Platou Securities اعلام کرد: "اگر به صادرات نفت نگاه کنیم متوجه میشویم که صادرات جهانی نفت کاهش یافته است. کاهش عرضه محمولهها موجب طولانی شدن مسیر کشتیهای نفتکش شده است." با وجود اینکه نرخ حمل نفت از 70 هزار دلار در روز در ماه دسامبر 2016 به کمتر از 15 هزار دلار در ماه مارس 2017 رسیده است، این نرخ همچنان هزینههای اولیه کشتیهای نفتکش را پوشش میدهد. هزینههایی مانند خدمه، بیمه، تعمیرات کشتیهای VLCC در سال 2015 میلادی به طور میانگین روزانه 10 هزار و 1599 دلار بود. اینکه هنوز نرخ اجاره نفتکشها به بدترین حالت ممکن نرسیده است به دلیل جایگزینی منابع نفتی پالایشگاههای آسیایی است که کاهش تولید نفت خاورمیانه را با نفت مناطق دیگر جایگزین کردند. صادرکنندگان نفت غرب آفریقا شامل نیجریه که از کاهش تولید اوپک مستثنی شده است، در ماه جاری صادرات نفت خود با آسیا را به حد نصاب تازه ای رساند. صادرکنندگان دریای شمال نیز در سه ماهه ابتدای سال 2017 نزدیک به 9 میلیون بشکه نفت بیشتری نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن به مقاصد آسیایی ارسال کردند.
کد خبر : 3462