باشگاه خبری فراساحل : افزون بر 32 هزار متر حفاری چاه‌های نفت و گاز به روش افقی و جهت دار (سرخط اخبار)

باشگاه خبری فراساحل: رئیس اداره عملیات ویژه شرکت ملی حفاری ایران از انجام 32 هزار و 700 متر حفاری چاه‌های نفت و گاز به روش افقی و جهت دار در سال جاری از سوی متخصصان این شرکت در مناطق خشکی و دریایی کشور خبر داد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل ازروابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، مهران عالیپور روز یکشنبه (19 دی ماه) در این باره گفت: این میزان حفاری با بهره گیری از دانش فنی و تجارب ارزشمند متخصصان این واحد عملیاتی بر روی 58 حفره صورت گرفت. وی افزود: حفاری به شیوه افقی و جهت دار در ردیف روش‌های روزآمد صنعت حفاری با فناوری بالاست که در زمان حاضر در ایران شرکت ملی حفاری بخش عمده‌ای از این خدمات را به شرکت‌های نفتی ارائه می‌دهد.

عالیپور مغزه گیری را از شمار وظایف این اداره عنوان کرد و افزود: از ابتدای امسال تا کنون یک هزار و 377 متر مغزه گیری از مخازن نفت و گاز انجام شده است که این میزان در قیاس با دوره مشابه پارسال رشد 85 درصدی دارد. رئیس اداره عملیات ویژه شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: عملیات مغزه گیری از لایه‌های زمین با هدف تشخیص وضعیت و بازدهی مخزن صورت می‌گیرد و گزارش آن پس از آنالیزهای آزمایشگاهی، در اختیار واحدهای متقاضی گذاشته می‌شود. وی گفت: در مدت پیش گفته 10 مورد عملیات ویپ استاک (بازکردن پنجره) نیز توسط متخصصان این اداره انجام گردید که این تعداد در سال گذشته چهار مورد بوده است.

عالیپور در زمینه بومی سازی تجهیزات و ابزار مورد نیاز در این واحد توضیح داد: در زمان حاضر طراحی و ساخت شماری ازتجهیزات مورد استفاده در حفاری افقی و جهت دار در قالب قراردادهای پژوهشی میان این شرکت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با پیشرفت قابل ملاحظه ای در دست اجراست. رئیس اداره عملیات ویژه شرکت ملی حفاری ایران در پیوند با این مطلب به طراحی و ساخت مولتی شات اشاره که با  همکاری و نظارت متخصصان عملیات ویژه حفاری و پارک علم و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز محقق و پس از آزمایش‌های میدانی، در بخش‌های عملیاتی مورد استفاده قرار گرفته است.

اداره عملیات ویژه شرکت ملی حفاری ایران با سابقه 25 ساله در زمان حاضر بالغ بر 200 کارشناس مجرب در اختیار دارد که  عملیات حفاری افقی و جهت دار را در مقاطع خاص راهبری می‌کنند. این شیوه حفاری به روال معمول در حفاری چاه‌های در حال فوران، حفر یک حلقه چاه با چند انشعاب، حفاری چاه‌های متعدد از یک دکل و حفاری در موقعیت های غیر قابل دسترس مانند مناطق مسکونی و گسل‌ها کاربرد دارد.



  کد خبر : 3094
 
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۳:۰۸:۲۴