باشگاه خبری فراساحل : شکل‌گیری کمپین ملی حمایت از رودخانه کارون (بنادر و سواحل)

باشگاه خبری فراساحل: کمپین ملی و بین المللی حمایت و صیانت از رودخانه کارون، از سوی دوستداران محیط زیست خوزستان تشکیل شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل ازمانا، کمپین ملی و بین المللی حمایت و صیانت از رودخانه کارون قصد دارد یک میلیون امضاء برای حمایت از این پهنه آبی کشور که در دو دهه اخیر صدمات و لطمات محیط زیستی زیادی را متحمل شده را جمع آوری کند. انجمن دوستداران محیط زیست درسال جاری چهار زنجیره انسانی به منظور حمایت از رودخانه کارون و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه‌‌های کارون به فلات مرکزی ، در سواحل این رودخانه تشکیل داده است.

بنا بر این گزارش دوستداران محیط زیست خوزستان ضمن مخالفت با انتقال آب از سرشاخه‌‌های کارون برای مصارف صنعتی و کشاورزی استانهای مرکزی کشور اعلام کرده است در طرح انتقال آب کارون مسایل محیط زیستی رعایت نشده است. در حال حاضرطرح انتقال آب از سرشاخه‌‌های کارون به فلات مرکزی ایران معروف به بهشت آباد در دست اجراست طرحی که با مخالفت شدید نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی مواجه شده است. بر اساس مصوبه شورای عالی آب کشور، در این طرح باید سالانه 580میلیون متر مکعب آب از سرشاخه‌‌های کارون به فلات مرکزی ایران انتقال یابد.

دوستداران محیط زیست در خوزستان معتقدند در طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران قرار است سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب از سرشاخه‌‌های کارون به استان‌‌های همجواراز جمله اصفهان ، یزد و کرمان انتقال یابد. کارون که شاهرگ حیاتی خوزستان محسوب ‌می‌شود پس از عبور از مناطق مرکزی و میانی خوزستان به اروندرود ملحق و از سپس راهی خلیج فارس ‌می‌شود. در اوایل دهه 20هجری شمسی اهواز به عنوان بندری که از طریق کارون محموله‌‌های وارداتی در آن تخلیه ‌می‌شد مطرح بوده است.




  کد خبر : 3089
 
یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۴:۴۷:۰۶