باشگاه خبری فراساحل: به دلیل نبود زیر ساخت مناسب، جابهجایی کالا توسط کشتیهای غول پیکر اسکار و الیور به گونهای است که با پهلوگیری در هر بندر فقط بخشی از بار توسط جرثقیلهای غولپیکر تخلیه شده و بقیه به بنادر دیگر حمل میشود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین نیوز، اگرچه در حال حاضر شرکتهای کشتیرانی بزرگ دنیا برای ساخت کشتیهای 27 هزار TEU به بالا سفارشهای لازم را به شرکتهای کشتیسازی دادهاند اما بزرگترین کشتیهای کانتینری که در حال حاضر در آبهای بینالمللی دنیا تردد میکنند کشتیهای دوقلوی اسکار و الیور نام دارند که بهعنوان خواهرخواندههای کانتینری معروف شدهاند و در مالکیت MSC سوئیس قرار دارند. پیش از این رکورد بزرگترین کشتی متعلق به شرکت مرسک دانمارک بود.
هرکدام ازاین کشتیها 395 متر طول، 60 متر عرض و گنجایش 19 هزار و 224 TEU کانتینر را دارند. عرشه آنها بیش از یک زمین فوتبال وسعت دارد و وزن خالص کشتیها بدون بار 60 هزار تن ارزیابی میشود که پس از بارگیری بیشباهت به یک ساختمان پنجطبقه نیستند. هر یک از این کشتیها در بوسان کره جنوبی ساخته شدهاند که جوشکاری 45 هزارتن فولاد برای آنها یک سال طول کشیده است. کشتیهای دوقلو 23گره دریایی حدود 42 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند و به طور میانگین روزانه 250 تن سوخت مصرف میکنند، البته کشتیها بهگونهای طراحی شدهاند که چیزی از کشتیهای سبز کم ندارند و حداقل 35 درصد کاهش مصرف سوخت دارند.
در صورتیکه کشتیها مسافت 1000 کیلومتری را در یک شبانهروز طی کنند، برای هر 100 کیلومتر 28 هزار لیتر گازوئیل مصرف میشود که بهازای هر کانتینر، یک و نیم لیتر در 100 کیلومتر محاسبه میشود. درحالیکه هر کامیون برای انتقال یک کانتینر در 100 کیلومتر چند برابراین رقم مصرف سوخت دارد. هر کدام از کشتیها 35 نفر پرسنل دارند. شاید در نگاه اول داشتن چنین تعداد پرسنل برای غول دریاها کم به نظر برسد اما فراموش نکنیم سیستمهای الکترونیکی بهروز، هدایت آنها را برعهده دارند و بخش عمدهای از فعالیتها بر عهده آنهاست. با ارزیابیهای صورت گرفته حجم باری که در درون این کشتیها جای میگیرد با 40 هزار دستگاه خودرو و 120 میلیون جعبه کفش برابری میکند. مثال دیگراینکه 900 میلیون قوطی غذای کنسرو شده بهراحتی در آن جای میگیرد.
ناگفته نماند برنامهریزی برای جابهجایی کالا توسطاین کشتیها در حال حاضر به گونهای است که با پهلوگیری در هر بندر فقط بخشی از بار توسط جرثقیلهای غولپیکر تخلیه شده و بقیه به بنادر دیگر حمل میشود. موتوراین کشتیها 15 متر طول و 85 هزار اسب بخار قدرت دارد. تعداد 11 سیلندر یک متری اجزای موتورها را تشکیل میدهند و انرژی توسطاین موتور غول آسا مستقیما وارد پروانه کشتی میشود. ریختهگری پروانه پنج پره نیز با 10 متر طول در آلمان انجام شده است. کشتیهای دوقلو در سال 2016 در لیست 6 کشتی غولپیکر دنیا قرار داشتند.
نکتهای که نباید از آن غافل شد، اینکه ایجاد پایانه بزرگ برای تخلیه و بارگیری این قبیل کشتیهاست که در حال حاضر پایانههای آمریکا، آلمان، فرانسه، هلند و سنگاپور آمادگی برای پهلوگیری این کشتیها را دارند. از سوی دیگر با پیشرفت فناوری تخلیه کالا، قدرت تخلیه در بنادر بزرگ بین 3 تا6 هزار کانتینر در نوسان است که این امر توجه هرچه بیشتر جامعه دریایی جهان را میطلبد تا بیش از پیش از ساخت کشتیهای بزرگ ابراز خوشحالی نکنند و از هماکنون باید در تدارک ایجاد پایانههای بزرگ تخلیه و بارگیری باشند. از سوی دیگر عبور این کشتی از کانال سوئز و پاناما نیز یکی از دغدغههای مالکان به شمار میرود.
کد خبر : 3037