باشگاه خبری فراساحل: محققان شرکت دریاپایش اقدام به طراحی و ساخت انواع اسکیمر نمودند تا مسئولین تأسیسات نفتی در مجاورت دریا، تالابها و رودخانهها بتوانند با تکیه بر این فناوری ساخت داخل که هزینه آن به مراتب از هزینه نمونههای مشابه خارجی پایین تر است، با رویکرد اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان، نسبت به پاکسازی سطح آب اقدام نمایند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین نیوز، رامین هوشیار مؤسس شرکت دانش بنیان دریا پایش، با بیان اینکه تجهیزات پالایشگاهی در سواحل دریا و رودخانهها، اسکلهها و سکوهای نفتی مستقر در دریا، کشتیهای نفتکش گویهای شناور بارگیری میعانات گازی در دریا، شکستن خطوط لوله انتقال نفت در دریا و خشکی، همچنین پسابهای آلوده به مواد نفتی و روغنی کارخانجات صنعتی، از مهمترین عوامل ایجاد آلودگیهای نفتی در دریا، رودخانهها و تالابها به شمار میرود بیان کرد: معمولاً هزینه جمع آوری آلودگیها که به عوامل مختلفی همچون نوع هیدروکربنهای نفتی، مقدار و شدت آلودگی، مختصات و مشخصات جغرافیایی، اقتصادی، فیزیکی و همچنین بیولوژیکی محل حادثه، شرایط هوا و دریا، زمان حادثه، راندمان و نوع روش جمع آوری بستگی دارد، رقم هنگفتی خواهد شد.
وی در ادامه افزود: با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیستِ اکوسیستمهای آبی، محققان شرکت دریاپایش اقدام به طراحی و ساخت انواع اسکیمر نمودند تا مسئولین تأسیسات نفتی در مجاورت دریا، تالابها و رودخانهها بتوانند با تکیه بر این فناوری ساخت داخل که هزینه آن به مراتب از هزینه نمونههای مشابه خارجی پایین تر است، با رویکرد اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان، نسبت به پاکسازی سطح آب اقدام نمایند.
رها نمودن آلودگیهای نفتی در دریا، رودخانهها و تالابها حیات موجودات زنده را تهدید میکند
هوشیار آلودگیهای ناشی از مواد روغنی و نفتی بر روی اکوسیستمهای آبی را هشدار دهنده خواند و گفت: در صورت نشت نفت و سایر فراوردههای نفتی بداخل آب، باید هرچه سریعتر نسبت به جمع آوری آلودگی نفتی اقدام نمود، زیرا وجود آلودگی نفتی تا سالیان متمادی آثار تخریب کننده طولانی مدت خواهد داشت. وی اظهار نمود: اسکیمرها با توجه به منطقه ای که مورد استفاده قرار میگیرند به عنوان مثال در نزدیکی و یا دور از ساحل دریا و در آبهای کم عمق و دریاچهها کاملاً متفاوت خواهند بود، همچنین با توجه به مقاومت یک مایع در برابر اعمال تنش برشی (ویسکوزیته) نفتهای مختلف میزان بازدهی آنها متفاوت خواهند بود. مدیر عامل شرکت دریا پایش گفت: اسکیمرها از بخشهای مختلفی تشکیل شده اند که میتوان آنها را در داخل کشتی قرار داد و در هر نقطه ای از رودخانه، دریا و تالاب منتقل نمود.
این فعال حوزه فناوری ادامه داد: اسکیمرها از دو نوع هیدرولیک (روغنی) و برقی هستند که در هر دو نوع، هنگامیکه مواد نفتی و چربی به علت پایین بودن وزن مخصوص نسبت به وزن مخصوص آب بر سطح آب قرار میگیرند، اسکیمر آنها را جذب و از آب جدا و به خارج از منطقه انتقال میدهد. هوشیار افزود: بهترین کارایی اسکیمرها بر روی لایههای ضخیم نفتی است و استفاده ازآنها معمولاً بر روی لایههای نازك نفتی بازده قابل قبولی نخواهد داشت. نفت ریخته شده بر سطح آب، ابتدا به کمک بوم مهار، سپس با استفاده از اسکیمر اقدام به جمع آوری نفت میگردد که با این روش، بیشترین مقدار نفت قابل بازیافت خواهد بود.
هوشیار صفحات جاذب نفت را یکی دیگر از تجهیزات جمع آوری نفت و مواد روغنی از سطح آب بر شمرد و اظهار نمود: یکی از مهمترین محاسن استفاده از اسکیمر این است که نفت خام یا مواد نفتی از سطح آب را جدا و به فرایند فراورش در کارخانه باز میگرداند، اما "صفحات جاذب نفت" پس از جذب نفت خام و مواد روغنی به خود، توسط کاربران از آب خارج شده و این صفحات را بعنوان پسماند در محیط زیست رها مینمایند که موجب آلودگی محیط زیست خشکی میگردد، در صورتی که اسکیمر هیچگونه آلودگی زیست محیطی از خود به جا نمیگذارد. وی در پایان از حمایتهای ستاد توسعه فناوریهای دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و پارک علم و فناوری خوزستان تشکر نموده و گفت: به کمک ستاد توسعه فناوریهای دریایی معاونت علمی و فناوری، این فناوری بومی در حال معرفی به شرکتها و سازمانهای فعال در دریا و مستقر در مجاور رودخانهها و تالابها میباشد.
کد خبر : 2986