باشگاه خبری فراساحل: مدیر بنادر و پایانههای دریایی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: مجتمع بندری پارس محدودیتی برای پهلوگیری بزرگترین کشتیها ندارد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، علی نجفی زاده اظهار کرد: مجتمع بندری پارس دارای آبخور ۱۵.۵ متری است که شرایط پهلوگیری بزرگترین کشتیهای کانتینری که تاکنون در کشور پهلو گرفتهاند را دارد و کشتیهای بزرگی از جمله کشتی کانتینربر ۶۰۰۰TEU در این بندر پهلوگیری میکند. وی افزود: تفاوتی که مجتمع بندری پارس با دیگر بنادر دارد این است که به خاطر آبخور مناسب این بندر، کشتیها با کمترین محدودیتی در این بندر پهلو میگیرند. مدیر بنادر و پایانههای دریایی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: بندر ما یک بندر اختصاصی نفتی است و عمده فعالیتهای این بندر در زمینه واردات تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و صادرات کالاهای نفتی و غیر نفتی است.
وی خاطرنشان کرد: مجتمع بندری پارس قابلیت صادرات انواع محصولات فله، کالاهای جنرال و عمومی، کالاهای مایع و... را دارد؛ محصولات پتروشیمی به صورت کانتینری و میعانات گازی نیز از طریق گویهای شناور صادر میشوند. نجفی زاده تصریح کرد: منطقه ویژه پارس یک منطقه کاملا صنعتی است و به صورت مرتب شاهد اجرای پروژههایی در این منطقه هستیم که برای ساخت این پروژهها نیاز به یک سری کالاهای خاص است که معروف به کالاهای پروژهای هستند. وی بیان کرد: در زمان تحریم با یک سری محدودیتها برای ورود کالا به بندر روبرو بودیم اماخوشبختانه با تحقق برجام این محدودیتها برداشته شده است و یک سری کالا شامل (کاندنسرها، ژنراتورها و انواع لوله و شیرآلات) که مدتها پشت مرزها مانده بود از طریق بندر ما وارد شده و در حال استفاده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: ایجاد بنادر در نقاط مختلف یکی از دیدگاهها و رویکردهای پدافند غیر عامل است زیرا اگر یکی از بنادر ما دچار مشکل شود ما بتوانیم از بنادر دیگر جهت برقراری واردات و صادرات استفاده کنیم. چراغی با اشاره به سهم ۵۰ درصدی مبادلات تجاری بندرانزلی در بنادر شمال کشور متذکر شد: سال گذشته سهم بندرانزلی ۳۲ درصد بود که به دلیل خدمات بهتر و قیمت مناسب برای صاحبان کالا، در حال حاضر نیمی از تبادلات تجاری دریای در اختیار بندرانزلی است. وی در ادامه اشاره کرد: ما در چهار حوزه دریایی و بندری، آی تی، فنی و مهندسی و حفاظت فیزیکی، پدافند غیر عامل را لحاظ کردهایم و از آنجائیکه بندر انزلی توسط شهر محصور شده است ممکن است که در شرایط خاص با تهدید جدی مواجه شویم و بنابراین باید مسیرهای جایگزینی برایش ایحاد کنیم.
چراغی با اشاره به حمل و نقل چند وجهی، اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی کشور را بسیار مهم بر شمرد و اظهار امیدواری کرد که با انجام این کار حمل و نقل راحت تر و سریع تر انجام خواهد گرفت. مدیرکل بنادر و دریانوردی به ایجاد اسکله دلفین جهت تخلیه و بارگیری فرآوردههای سوختی اشاره و اظهار کرد: این کار به افزایش ضریب ایمنی میانجامد و در صورت وقوع حادثه به شهر آسیبی نمیرساند.
کد خبر : 2924