باشگاه خبری فراساحل : ایجاد بنادر؛ یکی از رویکردهای پدافند غیرعامل (بنادر و سواحل)

باشگاه خبری فراساحل: سمینار یک روزه پدافند غیرعامل در حوزه حمل و نقل در بنادر گیلان برگزار شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از رمارین تایمز، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در این همایش گفت: یکی از مشخصه‌های استان گیلان وجود صنعت حمل و نقل دریایی است که به عنوان یک صنعت مولد و اثرگذار در رشد این استان از گذشته مطرح بوده به‌طوری که در برخی کشورها که توسعه یافته هستند و فعالیت‌های خوبی را اجرا کرده اند، حمل و نقل دریایی بیش از ۴۵درصد در اقتصاد کشورشان تاثیر گذار بوده است. مهندس چراغی با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی بیشتر از صنایع دیگر در کشورمان می‌تواند تاثیر گذار باشد، افزود: این صنعت در جهان همواره رو به رشد است و باعث رونق اقتصادی در کشورها می‌شود. وی تاکید کرد بیش از ۹۰ درصد مبادلات تجاری در دنیا به وسیله حمل و نقل دریایی انجام می‌شود و نشان دهنده این است که دنیا بر روی این تجارت سرمایه گذاری کرده و اگر ما در این حوزه فعالیت و توجه کافی نداشته باشیم در تجارت بین‌المللی عقب می‌مانیم و به ناچار باید از تمام ظرفیتهای خودمان حداکثر استفاده را ببریم.

چراغی با اشاره به اینکه به علت تغییر در الگوهای جنگ در دنیا، رویکرد دفاع هم تغییر کرده و ما باید پایگاه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی خودمان را برای دفاع در برابر حملات جدید مجهز کنیم، اظهار کرد: بندر انزلی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال، قدیمی‌ترین بندر شمال کشور است و به عنوان یک برند بین المللی مطرح است و بندر آستارا با ظرفیت یک میلیون تن، دومین بندر فعال استان گیلان محسوب می‌شود و در آینده ای نزدیک بندر چمخاله سومین بندر استان گیلان خواهد شد. مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: ایجاد بنادر در نقاط مختلف یکی از دیدگاه‌ها و رویکردهای پدافند غیر عامل است زیرا اگر یکی از بنادر ما دچار مشکل شود ما بتوانیم از بنادر دیگر جهت برقراری واردات و صادرات استفاده کنیم. چراغی با اشاره به سهم ۵۰ درصدی مبادلات تجاری بندرانزلی در بنادر شمال کشور متذکر شد: سال گذشته سهم بندرانزلی ۳۲ درصد بود که به دلیل خدمات بهتر و قیمت مناسب برای صاحبان کالا، در حال حاضر نیمی از تبادلات تجاری دریای در اختیار بندرانزلی است.

وی در ادامه اشاره کرد: ما در چهار حوزه دریایی و بندری، آی تی، فنی و مهندسی و حفاظت فیزیکی، پدافند غیر عامل را لحاظ کرده‌ایم و از آنجائی‌که بندر انزلی توسط شهر محصور شده است ممکن است که در شرایط خاص با تهدید جدی مواجه شویم و بنابراین باید مسیرهای جایگزینی برایش ایحاد کنیم. چراغی با اشاره به حمل و نقل چند وجهی، اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی کشور را بسیار مهم بر شمرد و اظهار امیدواری کرد که با انجام این کار حمل و نقل راحت تر و سریع تر انجام خواهد گرفت. مدیرکل بنادر و دریانوردی به ایجاد اسکله دلفین جهت تخلیه و بارگیری فرآورده‌های سوختی اشاره و اظهار کرد: این کار به افزایش ضریب ایمنی می‌انجامد و در صورت وقوع حادثه به شهر آسیبی نمی‌رساند.



  کد خبر : 2923
 
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۷:۳۵:۳۳