باشگاه خبری فراساحل: کارشناسان صنعت بانکرینگ معتقدند با اجرای قوانین سختگیرانهتر کنترل آلایندگی هوا پس از سال 2020 میلادی بازار بانکرینگ پیچیدهتر و از هم گسستهتر خواهد شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، سخنرانان کنفرانس S&P Global Platts Mediterranean Bunker Fuel معتقدند که با اجرای قوانین سختگیرانهتر کنترل آلایندگی هوا پس از سال 2020 میلادی بازار بانکرینگ پیچیدهتر و از هم گسستهتر میشود. کنفرانس S&P Global Platts Mediterranean Bunker Fuel در تاریخهای اول و دوم دسامبر 2016 (11 و 12 آذر 1395) در یونان برگزار شد.
صنعت بانکرینگ هم اکنون در حال بررسی میزان تاثیر تصمیم سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) برای کاهش آلایندگی سولفور سوختهای دریایی از 3.5 درصد به 0.5 درصد طی سه سال است. مالکان کشتی از ابتدای ژانویه 2020 میلادی باید از سوختهای پاکتر اما گرانتر استفاده کنند یا فناوریهای تصفیه گازهای خروجی را بر روی کشتی خود نصب نمایند. کارشناسان شرکت کننده در این کنفرانس پیشبینی کردند که بازار بانکرینگ در نتیجه این تصمیم در آینده بیش از پیش از هم گسسته شود چرا که مالکان کشتی به دنبال گزینههای سوختی متنوعتری خواهند رفت تا هم مقررات جدید را رعایت کنند و هم از هزینههای بالای سوختهای بر پایه گازوئیل اجتناب کنند.
رابین میچ، مشاور سوختهای دریایی گفت: "آیا همگی ما از سوختهایی با 0.5 درصد سولفور استفاده خواهیم کرد؟ نه، مسلما اینطور نیست. " میچ معتقد است که در سالهای ابتدایی پس از اجرای این مقررات از سال 2020 با موارد متعدد عدم رعایت مقررات جدید روبرو خواهیم بود که دلیل آن عرضه ناکافی سوخت دارای سولفور 0.5 درصد است. وی پیش بینی کرد که در کشتیهایی که فناوری تصفیه گازهای خروجی را نصب میکنند شاهد افزایش سریع مصرف نفت کوره از 10 میلیون تن در سال 2019 به 100 میلیون تن در سال 2025 خواهیم بود.
سم سارال، مدیرعامل Cockett Marine Oil معتقد است: "تصمیم IMO شروع یک مرحله غیرقابل اجتناب در صنعت بانکرینگ بود." وی ادامه داد که اجرای محدودیت الایندگی سولفور میتواند در زنجیره تامین سوخت اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال برخی از پالایشگاهها باید شاخصهای نفتی خود را تغییر دهند و یا اینکه فشار بیشتری بر تاسیسات ذخیره سازی وارد میشود.
ژان خوزه متی، مدیر توسعه تجاری Aegean Marine Petroleum یونان، بر این باور است که بازار پس از سال 2020 پیچیده تر خواهد شد زیرا پالایشگاهها تا آن زمان سولفورزدایی بانکر را آغاز نخواهند کرد.
گرگوری روبولاکیس یکی دیگر از شرکتکنندگان در همایش نیز اظهار کرد که بعید میداند عرضه سوخت با مشخصات جدید به اندازه کافی باشد. وی گفت: "خیلی از کسانی که در صنعت بانکرینگ فعالیت میکنند بر این باورند که بازار نمیتواند به تقاضای سوختهای دارای سولفور 0.5 درصد تا سال 2020 پاسخ دهد. تغییر سطح سولفور در سوختهای دریایی با خود مباحث جدیدی را وارد صنعت بانکرینگ میکند."
از سوی دیگر، برخی از کارشناسان نیز معتقدند که صنایع پالایشی باید هرچه سریعتر به این نیاز صنعت بانکرینگ پاسخ دهند. گیاکومو ریسپولی، معاون شرکت Eni ایتالیا اظهار کرد که پالایشگاهها میتوانند مقررات جدید صنعت بانکرینگ را رعایت نمایند. وی گفت: "هم اکنون ما میزان سولفور گازوئیل و بنزین را به کمتر از 10 ppm رسانده ایم. اکنون نوبت سوختهای دریایی است تا بتوانیم شاهد کاهش چشمگیر آلایندگی SO2 باشیم."
کد خبر : 2877