باشگاه خبری فراساحل: بار اصلی کشتیسازی ایران، بر دوش استان هرمزگان است، وجود مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران و چند کشتیساز بزرگ دیگر در این استان، در کنار تعداد زیاد واحدهای شناورسازی کوچک و بزرگ، گویای این واقعیت است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت خبری مارین: محمد آشینه، عضو هیات نمایندگان اتاق بندرعباس درباره وضعیت کشتیسازی هرمزگان ضمن ابراز امیدواری برای روزهای بهتر صنعت کشتیسازی هرمزگان میگوید: رکود تورمی سالهای گذشته از یک سو و مشکلات تحریم از سوی دیگر، به کشتیسازی هرمزگان آسیب زد، اگرچه چند کارخانه کوچک کشتیسازی زیر ۵ هزار تنی و لندیگرافت را در برنامه قرار دادهاند اما در مجموع، بنیه صنایع کشتیسازی ضعیف شده است. به گفته وی یکی از این آسیبها دشواری وارد کردن قطعات از خارج از کشور بود، ازسوی دیگر مشکلات مبادلات با خارج از کشور، روی تجارت دریایی و صنعت کشتیسازی هرمزگان بیتاثیر نبوده است. آنطور که آشینه میگوید، پیشرفت ایران در ساخت شناورهای مسافربری داخل کشور بسیار خوب بوده به طوری که ساخت این شناورها باعث رونق گردشگری دریایی استان نیز شده است.
وی معتقد است هرمزگان، سهم حدود ۸۰ درصدی در صنعت کشتیسازی کشور دارد، به ویژه اینکه کارخانههای مستقر در این استان، بیشتر کشتیهای غولپیکر میسازند. این عضو اتاق بازرگانی بندرعباس یادآوری میکند که حدود ۶۰ درصد نیروهای شاغل در صنایع کشتیسازی هرمزگان، بومی هستند؛ این نکتهای است که استاندار هرمزگان نیز همواره بر لزوم تداوم آن تاکید دارد و از مسئولان صنعت کشتیسازی استان خواسته است به منظور توسعه اشتغال در استان، بومیگرا باشند. وی پیشنهاد میدهد که اگر دولت قصد دارد میزان بهرهوری استان را افزایش دهد، باید توجه ویژه و بازنگری در میزان اختصاص بودجه و منابع مالی به صنعت کشتیسازی استان داشته باشد. آشینه ادامه میدهد: باید مطابق نیاز کشور و حتی کشورهای همسایه، درباره تعمیرات شناورها، تبلیغات انجام شود تا پیش از همه، کشتیهای خودمان؛ چه شرکت نفتکش و چه کشتیرانی و چه بخش خصوصی، به صنعت داخلی اعتماد کنند و دیگر برای تعمیرات به کشورهای حاشیه خلیجفارس نروند. او معتقد است با توجه به ظرفیتهای بالای کشتیسازی هرمزگان، این استان قابلیت توسعه تعمیرات را نیز دارد، هرچند اکنون به خاطر مشکلات مالی و تحریم، در این زمینه موفق ظاهر نشده است.
کد خبر : 285