باشگاه خبری فراساحل: در شرایطی که صنعت کشتیرانی کانتینری دنیا رکود را تجربه میکند، سه کشتیرانی برتر ژاپن MOL وNYK و Kawasaki Kisen Kaisha از ادغام عملیات کانتینریشان و تشکیل ششمین خط کشتیرانی کانتینری بزرگ دنیا خبر دادهاند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از رویترز، عواملی مانند باراضافی و رشد کند اقتصاد جهانی، بیکاری صدها کشتی کانتینری در سراسردنیا را به همراه داشته و بدترین شرایط را از سال 1950 تاکنون برای این صنعت رقم زده است، فروپاشی کشتیرانیهانجین -هفتمین خط بزرگ کشتیرانی کانتینری دنیا قبل از ورشکستگی- در سال جاری میلادی نیز شوک تکان دهندهای بود که صنعت کشتیرانی کانتینری را شگفت زده ساخت.
این گزارش ادامه داد: سه کشتیرانی برتر ژاپن در بیانه ای اعلام کردند: با ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک به ارزش 2.0 تریلیون ین (19.1 میلیارد دلار) هفت درصد از ظرفیت کشتیرانی کانتینری دنیا را به کنترل خود در خواهند آورد. رئیس کشتیرانی NYK دراین باره گفت: هدف از یکی شدن این است که هیچ یک به خط قرمز نرسیم. رئیس خط کشتیرانی Kawasaki Kisen Kaisha نیز با اشاره به تلفیق عملیات کانتینری با دو کشتیرانی برتر دیگر کشورش، این اقدام را واکنشی به تلفیق اخیری در اروپا برای کشتیهای غول پیکر دانست و گفت: برای رقابتی بودن، نیازمند این ادغام بودیم.
در سالهای اخیر، صنعت کشتیرانی کانتینری با موجی از ادغام و تلفیق شدن شرکتهای کشتیرانی روبه رو است، چرا که کشتیرانیها به دنبال کسب سهم بیشتری از بازار کساد روز هستند. برهمین اساس، کشتیرانی CMA CGM فرانسه- سومین کشتیرانی بزرگ دنیا تمامیسهام کشتیرانی NOL سنگاپور را در سال جاری میلادی کسب کرد وهاپاگ لوید- بزرگترین کشتیرانی آلمان نیز در اوایل سال جاری میلادی از توافق بر سر ادغام با کشتیرانی اتحادیه عرب UASC خبر داد. لازم به ذکر است، دراین سرمایه گذاری مشترک کشتیرانی NYK 38 درصد وMOL و Kawasaki Kisen Kaisha هر یک 31 درصد سهام را به خود اختصاص داده اند.
سرمایه گذاری مشترک سه شرکت کشتیرانی برتر ژاپن در یکم جولای سال 2017 تشکیل خواهد شد و از آوریل 2018 فعالیت اش را آغاز خواهد کرد. به موجب این ادغام، ناوگانی از 256 شناور با ظرفیت کلی 1.38 میلیون TEU تشکیل خواهد شد که پیش بینی میشود، درآمد سالانه 110 میلیارد ین را به همراه داشته باشد. یکی از مقامات کشتیرانی NYK ژاپن با مثبت خواندن تاثیر ورشکستگیهانجین بر بازار کانتینر گفت: فروپاشیهانجین تا حدودی ظرفیت اضافی را از دوش بازار برداشت. این گزارش در آخر نوشت: ادغام اخیر سه کشتیرانی برتر ژاپن فشار بیشتری بر شرکتهای کوچکتر مانند مرچنت هیوندایی کره جنوبی، Orient Overseas و Evergreen تایوان برای تلفیق شدن، وارد میکند.
کد خبر : 2670