باشگاه خبری فراساحل: در حالی موج جدید انتقادها به سوی سازمان بین المللی دریانوردی نشانه رفته است که این سازمان به تازگی با کاهش بخشی از آلایندههای سمی کشتیها موافقت کرده است. فعالان محیط زیستی عملکرد سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) را به دلیل تعلل این سازمان در کاهش آلایندگی صنایع دریایی و اثر آن بر تغییرات آب و هوایی زیر سئوال بردند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، در حالی موج جدید انتقادها به سوی سازمان بین المللی دریانوردی نشانه رفته است که این سازمان به تازگی با کاهش بخشی از آلایندههای سمی کشتیها موافقت کرده بود.
سازمان بین المللی دریانوردی هفته گذشته در نشستی در لندن با کاهش آلایندههای سولفور کشتیها موافقت کرد. سولفور یکی از دلایل آلودگی هوا و دریا است. اما در مورد انتشار گازهای گلخانه ای IMO تنها به نظارت بیشتر و برگزاری دور جدید گفتگوها اکتفا کرد. همچنین اجرای هرگونه اقدامی در مورد کاهش گازهای گلخانه ای در کشتیها تا سال 2023 به تاخیر افتاد که همین امر انتقاد فعالان محیط زیست را به دنبال داشت. بر اساس تصمیم IMO سطح سولفور مورد استفاده در سوختهای دریایی از سال 2020 باید به 0.5 درصد برسد. پیش از این برخی از کشورها و شرکتهای کشتیرانی درخواست کرده بودند که تاریخ اجرای این محدودیت تا سال 2025 متوقف شود. سطح کنونی سولفور در سوختهای دریایی به 3.5 درصد هم میرسد.
بیل همینگز، یکی از فعالان محیط زیستی گروه Transport and Environment، ضمن استقبال از این اقدام گفت: "این حرکت سهم آلایندگی کشتیرانی را در آلودگی هوا از پنج درصد به 1.5 درصد کاهش میدهد و موجب نجات میلیونها نفر در دهه آینده خواهد شد. اکنون تمرکز ما باید بر روی اجرای این تصمیم باشد." هنوز مشخص نیست که محدودیت استفاده از سولفور در سوختهای دریایی چگونه اجرا میشود و چه نظارتهایی بر آن وجود خواهد داشت. در همین حال، در نشست اخیر IMO هیچگونه توافقی بر سر محدودیت انتشار دی اکسیدکربن حاصل نشد. این در حالیست که کشتیرانی یکی از منابع در حال رشد انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است. بر اساس پیش بینیها سهم کشتیرانی در انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050 به نزدیک 17 درصد خواهد رسید.
اعضای IMO به توافق رسیدند که برای مدت بیشتری به نظارت بر انتشار گازهای گلخانه ای در کشتیها بپردازند تا به این طریق برنامه ای را جهت کاهش آلودگی این نوع گازها ارائه دهند. در هر حال، انتظار نمیرود که این برنامه پیش از سال 2023 میلادی آماده و اجرایی شود.
کد خبر : 2658