باشگاه خبری فراساحل: دبیر هجدهمین همایش صنایع دریایی گفت: بازار سالیانه ساخت و تعمیر شناورها و سازههای دریایی در مجموع افزون بر 2 میلیارد دلار بوده و حجم تقریبی پروژههای دریایی برای 10 سال آینده 40 میلیارد دلار و فرصت شغلی برای 800 هزار نفر در سال برآورد میشود.
سعید مظاهری دبیر هجدهمین همایش صنایع دریایی در گفتگو با خبرنگار مارین نیوز با اشاره به اینکه در صنایع دریایی طی 2 دهه اخیر زیرساختهای خوبی ایجاد و سرمایهگذاریهای بزرگی فراهم شده بیان کرد: در صنعت کشتیسازی نیروی انسانی خوبی آموزش دیده و طی یک دهه اخیر حداقل هزاران نفر بصورت مستقیم در پروژههای طراحی و ساخت انواع کشتی در کشور مشارکت داشتهاند.وی افزود: توانایی و پتانسیل انجام یک کار نباید بصورت مطلق بحث شود، چون توسعه یک کشور در حوزههای مختلف مستلزم ایجاد تدریجی پتانسیلها و تواناییها نیز هست و نباید تنها منتظر بود که وقتی 100 % همه چیز فراهم شده تازه به سراغ یک صنعت داخلی برویم.وی با بیان اینکه «کسی منکر مشارکت و استفاده از توان کشورهای خارجی در پروژههای دریایی نیست»، تصریح کرد: اما این به معنی آن نیست که به هر بهانه پروژهها را به خارج منتقل کنیم و فرصتهای اشتغالزایی و مهندسی را در اختیار خارجیها قرار دهیم.
دبیر هجدهمین همایش صنایع دریایی با اعلام اینکه صنعت کشتیسازی توان فعالسازی بیش از250 گروه صنعتی و خدماتی جانبی را دارد، به معضل بیکاری اشاره و گفت: بازار سالیانه ساخت و تعمیر شناورها و سازههای دریایی در مجموع افزون بر 2 میلیارد دلار بوده و حجم تقریبی پروژههای دریایی برای 10 سال آینده 40 میلیارد دلار و فرصت شغلی برای 800 هزار نفر در سال برآورد میشود.سعید مظاهری اظهار داشت: استراتژی حرکت صنعت دریایی کشور شفاف و روشن نیست، این در حالی است که کشورهای منطقه ما و حتی کشورهایی که دسترسی محدودی به آبهای بینالمللی دارند؛ به دریا و صنعت دریایی نگاه ویژهای دارند و برای آن برنامهریزی بلند مدت كردهاند.وی در پایان تصریح كرد: بدون داشتن برنامه دراز مدت و کارآمد، نمیتوان انتظار توسعه صنعت دریایی مطلوب کشور را داشت.
کد خبر : 2461