باشگاه خبری فراساحل: شرکت کشتیسازی کاسکو، به عنوان پنجمین کشتیسازی بزرگ جهان، از ۳ ماه پایانی سال ۲۰۱۵ میلادی با بحران مالی مواجه شده، به طوری که بنا به گفته کارشناسان، آژیر خطر در بخش کشتیسازی این شرکت چندملیتی به صدا درآمده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین نیوز، شرکت کشتیسازی کاسکو چینبا ۱۶۵ کشتی و ظرفیت جابهجایی ۸۶۱ هزار و ۳۲۱ تناژ خالص کانتینر در مقام پنجمین کشتیسازی و کشتیرانی بزرگ جهان قرار گرفته است. سهام اصلی کاسکو در دست دولت چین است و با وجود آنکه دفتر مرکزی آن در شهر پکن قرار دارد، بخشی از سهام آن در بازار بورس شانگهای معامله میشود.
این شرکت کشتیسازی چینی از سال ۲۰۱۲ میلادی علاوه بر ساخت کشتی، در زمینه ساخت سکو و اسکله فعال شد و ساخت بیش از ۱۵۰ اسکله را در کشورهای چین، هنگکنگ، تایوان، سنگاپور، ایالات متحده امریکا، اروپا و خاورمیانه بر عهده گرفت. در کنار این موارد کاسکو چین توانست با همکاری کشتیسازی کاسیک، خط تعمیر کشتیهای خود را نیز راهاندازی کند و یکی از بزرگترین شرکتهای تعمیر کشتی و مدیریت ساخت کشتی در چین نام بگیرد؛ به طوری که بنابر آمار، کاسکو چین به همراه شرکتهای تابع خود، از نظر وزن تولیدات، این شرکت سالانه ساخت بیش از ۸ میلیون تناژ خالص کشتی با ظرفیت بالا را تولید میکند. و همچنین تعمیر بیش از ۷۰۰ کشتی بزرگ را در کارنامه کاری خود دارد.
شرکت دریایی کاسکو چین پیشینه ۵۵ سال فعالیت در سراسر جهان را دارد و در زمینههایی از جمله حملونقل دریایی، کشتیسازی، تعمیر کشتیها و تاسیس و توسعه اسکلههای دریایی مشغول فعالیت است. کاسکو در مجموع ۳۰۰ شرکت زیرمجموعه در چین و سایر کشورهای جهان دارد که در زمینههای مختلف فعالیت دارند. معروفترین شرکتهای زیرمجموعه کاسکو؛ شیامن، نانتونگ و گوانگدونگ در چین و شرکتکشتیسازی کاسکو در سنگاپور«ژواشان» است. بنا بر این گزارش، هرچند بحران مالی کاسکو که از ۳ماه پایانی سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، روند توسعه این شرکت دریایی را کاهش داده است، اما به دلیل گستره فعالیت کاسکو در زمینههای مختلف کشتیسازی، تعمیر کشتی، ساخت اسکله و سکوهای نفتی امید بسیاری وجود دارد که کاسکو سال ۲۰۱۶میلادی را به سلامت پشتسر بگذارد. از سوی دیگر حجم سفارشهای جدید شرکتهای اروپایی میتواند راهی برای آغاز دور تازهای از موفقیتها برای این شرکت چندملیتی به شمار آید.
کد خبر : 2258