باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه گفت: مطابق با قوانین، امکان استفاده به این صورت که مجموعهای دولتی به مجموعه دولتی دیگر وام بدهد، وجود ندارد، بنابراین طبیعی است که شرکتی با ماهیت خصوصی باید برای انجام این کار در نظر گرفته شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین نیوز، مدتی پیش پروژه فاز اول توسعه بندر چابهار بدون تشریفات قانونی و با ضمانت سازمان بنادر و دریانوردی در مساحت ۲۱۰ هکتار به شرکت آریا بنادر ایرانیان واگذار شد. این شکل واگذاری بازتابهای متفاوتی در بین کارشناسان و مدیران صنایع دریایی کشور به همراه داشت؛ عدهای با طرح این سوال که «آیا در بین شرکتهای فعال بندری بخش خصوصی، هیچ کدام علاقمند به اجرای پروژه در بندر چابهار نبودند؟» عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی را در این حوزه نادرست تلقی میکردند.
مهدی اعتصام مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه در خصوص پروژه بندر شهید بهشتی و نحوه واگذاری آن، با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی میخواست از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه چابهار استفاده کند، اظهار کرد: «مطابق با قوانین صندوق توسعه ملی، امکان استفاده بهاین صورت که مجموعهای دولتی به مجموعه دولتی دیگر وام دهد، وجود ندارد، بنابراین طبیعی است که شرکتی با ماهیت خصوصی باید برای انجام این کار در نظر گرفته میشد، تا بتواند از آن اعتبار که مصوبه دولت است و همه مجوزها را دارد، استفاده کند و برای سازمان بنادر و دریانوردی کار انجام دهد.» مدیرعامل تاید واتر خاورمیانه با بیان اینکه انتخاب سازمان بنادر شرکت آریا بنادر ایرانیان بوده است، تصریح کرد: «سازمان بنادر و دریانوردی مطمئنترین کمپانی را انتخاب کرده است و از این نظر نمیتوان ایراد گرفت. این مسیر قانونی بوده و هدفش توسعه بنادر و جذب سرمایه از صندوق توسعه ملی است؛ زیرا سرمایه گذاری برای دستگاهها و تجهیزات استراتژیک جزو مسائل حاکمیتی است که بر عهده خود سازمان است.»
وی در پاسخ بهاین سوال که "چرا سازمان بنادر خودش در این پروژه دخالت کرده و اجازه نمیدهد بخش خصوصی ورود کند؟" ادامه داد: «این سیاست نظام است و مسئولان و مدیران برای شفاف سازی مسئله باید پاسخگو باشند. ولی مسالهاین نیست که بخواهند به صورت رانتی شرکتی را بزرگ کنند، زیرا مسیری قانونی مطابق با مصوبه و مجوز طی شده است. پس در رابطه با خرید تجهیزات و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نمیتوان چندان به فعالیتهای سازمان بنادر خرده گرفت.»مدیرعامل تایدواتر در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره بهاینکه هندیها 25 سال است که میخواهند پول بیاورند ولی به قولشان عمل نکرده اند، گفت: «الان هم قرار شده که مطابق توافق نامهای که امضا شدهاین اتفاق بیفتد و اتفاقا یکی از کارهای خوبی که سازمان بنادر و دریانوردی انجام داده، این بوده کهاین قرارداد تاریخی 25- 30 ساله را عملیاتی کرده و بعد از گذشت این همه سال بالاخره سرمایه خارجی به کشور وارد میشود. 250 میلیون دلاری که توافق شده بخشی در قالب قرارداد BOT است و بخشی نیز سرمایه گذاری است و مستقیم با خود هندیها انجام میشود.»
اعتصام با تاکید بر این نکته که نگاه ما نباید صرف بندر سازی و تجهیز بندر باشد. بلکه باید بیشتر به بازار و جذب سرمایه و ورود و خروج کالا تمرکز کنیم، اظهار کرد: «شما کیلومترها بندر بسازید ولی زمانی که کشتی به آن ورود نکند، چه ارزشی دارد؟ سرمایه شما راکد مانده، سودی ندارد و ضرر و زیان هم وارد میشود. پس مهم بحث تجارت و بازار است، ما الان باید به خاطر ترانزیت و ترانشیپ (بخصوص ترانزیت به بازارهای افغانستان و بازارهای آسیای میانه) بخشی از بازار را و کسانی که بتوانند بار و کالا بیاورند و ترافیک کالا ایجاد کنند جذب کنیم. فلسفه اصلی سرمایهگذاریهای خارجی از نظر من باید بر این مبنا باشد، وگرنه که کل کشور ما نهایتا 3 میلیون TEU کانتینر که بیشتر نمیتواند داشته باشد؛ اگر به 4 میلیون TEU برسد نیز اتفاق بزرگی نیفتاده است. اما اگر ما قصد داشته باشیم، هاب منطقه شویم، یعنی از مراکز توزیع عمده منطقه باشیم، این مساله برای کالاهای ایرانی به تنهایی معنی ندارد. باید کسانی بیایند که بتوانند از عهدهاین کار برآیند، کسانی که صاحب خط و ترمینال باشند، تا بتوانند از این ظرفیت به درستی استفاده کنند.»
مدیرعامل تایدواتر در ادامه با تاکید بر اینکه از سمت خارجیها باید کسانی بیایند که قابل اعتماد باشند، ظرفیت لازم را داشته باشند و زنجیره اقتصادی از مبدا تا مقصد را در کنار هم داشته باشند، تصریح کرد: «قطعا سازمان منافع ملی را در این خصوص رعایت میکند و شرکت خارجی سهمش حتما باید زیر 50 درصد باشد، امتیازاتی که به آنها دادند، امتیازات محدودی است، تعهداتی هم خواستهاند، دانش فنی، تکنولوژی، نرم افزار روز و بخصوص تعهد بهاینکه حتما باید ترافیک ایجاد کنند.»
کد خبر : 2239