باشگاه خبری فراساحل : پایان عملیات تنظیم زنجیرهای مهار پایانـه شناور خلیج‌فـارس (بنادر و سواحل)

باشگاه خبری فراساحل: رئیس تعمیرات زیرآب شرکـت نفـت فلات قاره ایران، گفت: عملیات تنظیم نهایی زنجیرهای مهار پایانـه شناور خلیج‌فـارس به همت کارکنـان و کارشناسان توانمنـد این شرکـت به پایان رسید. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، ناصر ناصری ‌نیا، افزود: پایانه شناور خلیج‌فارس دارای امکانات انباشت دو میلیون و دویست هزار بشکه نفت خام با دو کیفیت متفاوت به صورت مجزا بوده و قادر به دریافت نفت میادین سروش و نوروز و صدور همزمان نفت خام است. وی افزود: این سازه بزرگ دریایی در طبقه‌بندی شناورها به شناور کوه‌پیکر معروف است و توسط هشت ریشتر زنجیر هر یک به طول ٥٢٠ متر مهار می‌شود که از یک سمت به وسیله ٨ پایه فلزی به قطر ٧٢ اینچ در بستر دریا و از سمت دیگر به یک منیفولد گردان (Turret‌) در قسمت سینه شناور مهار شده‌‌‌اند.

ناصری‌نیا افزود: نفت میادین سروش و نوروز از طریق دو رشته خط لوله دریایی به قطر ١٦ اینچ به یک مجموعه منیفولد واقع در بستر دریا (PLEM‌) و سپس توسط چهار رشته رایزر دینامیکی قابل انعطاف از طریق Turret‌ به مخازن ٢١ گانه پایانه FSU هدایت می‌‌شود. وی گفت: تنظیم زنجیرهای مهار FSU به منظور ایجاد توازن میان مجموعه منیفولد مجموعه زیردریایی در عمق ٤٦ متری آب، رایزرهای دینامیکی و تثبیت محل موقعیت محل اتصال رایزرها به بدنه شناور از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است. رئیس تعمیرات زیرآب شرکـت نفـت فلات قاره ایران گفت: عملیات تنظیم نهایی زنجیرهای مهار با استفاده از سه فروند شناور یدک‌کش و یک فروند شناور جمع‌‌آوری لنگر با پشتیبانی بسیار خوب مدیریت در ستاد و منطقه بهرگان با هماهنگی واحدهای عملیات دریایی و تعمیرات زیرآب و با استفاده از تجربه و تخصص کارکنان پایانه شناور خلیج‌فارس نخستین‌بار در تاریخ صنعت نفت در ایران صورت گرفت.

وی گفت: در این عملیات از هیچ‌‌گونه امکانات، نفرات و مشاوره شرکت‌های خارجی استفاده نشد و صرفا بخش‌هایی از کار که نیاز به برون‌سپاری داشته توسط شرکت پترو براسان ایران انجام شده و نیروهای این شرکت، نهایت تلاش و همکاری خود را در این پروژه به کار گرفتند. از اواخر آبان ماه امسال بارگیری نفت میدان‌های سروش و نوروز در شناور جدید صادراتی خلیج‌فارس آغاز شده است. ظرفیت پایانه شناور صادراتی نفت خام خلیج‌فارس ٢,٢ میلیون بشکه و مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم‌های  اندازه‌گیری (Metering) است. این شناور که نفت سنگین و ویژه میدان‌های سروش و نوروز را صادر می‌کند از نظر ماشینری و ظرفیت، بالاترین تکنولوژی را دارد. شرکت نفت فلات قاره، در سال‌های گذشته تجربه طراحی و بهره‌برداری روی شناور سورنا را داشته و هم‌اکنون امکان استفاده بهتر از پایانه صادراتی خلیج فارس فراهم شده است. از سال‌های گذشته نفت میدان‌های سروش و نوروز در پایانه شناور سورنا ذخیره و از همانجا بارگیری می‌شود و با بهره‌برداری نهایی از شناور صادراتی خلیج‌فارس، صادرات نفت این میدان‌ها به خلیج‌فارس عملی می‌شود.



  کد خبر : 222
 
سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۱:۰۹:۳۰