باشگاه خبری فراساحل: دبیر کل انجمن صنعت بانکرینگ (سوخترسانی به کشتیها) میگوید: وجود ناوگان تجاری و نفتی بزرگ در ایران و ظرفیت تولید نفت کوره و موقعیت کشور در منطقه، توسعه صنعت سوخترسانی به کشتیها را ضروری کرده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین نیوز، محمدرضا فیاض دبیر کل انجمن صنعت بانکرینگ روز سه شنبه در نخستین همایش سوخترسانی دریایی در خلیج فارس افزود: 80 درصد تجارت جهانی با حمل و نقل دریایی است و به همین دلیل صنعت سوخترسانی به کشتیها اهمیت زیادی دارد. وی گفت: بندر فجیره سومین مرکز عرضه سوخترسانی به کشتیها در جهان است که سالانه حدود 22 میلیارد دلار درآمد نصیب امارات متحده عربی میکند. فیاض با بیان اینکه موضوع سوخترسانی دریایی در خلیج فارس یکی از دغدغههایی است که سالها درباره آن بحث شده است، گفت: بندر فجیره در کشور امارات، هماکنون عنوان دومین مرکز عرصه سوخت به کشتیهای جهان را دارد و در برخی از سالها درآمد آنها از این محل به 27 میلیارد دلار رسیده است.
وی با اشاره به به پیشرفتهای بندر فجیره امارات در حوزه سوخترسانی دریایی افزود: متاسفانه ما تاکنون این فرصت را از دست داده ایم؛ در حالی که با عزم ملی میتوانیم از این ظرفیت ایران در منطقه استفاده کنیم. این مقام مسوول امکانات و موقعیت جغرافیایی بنادر کشور را برای توسعه صنعت بانکرینگ بسیار مناسب اعلام و ابراز امیدواری کرد با توجه به ارزش افزوده قابل توجه در این صنعت و میزان اشتغالزایی آن نشستهای مستمر در این زمینه توسط دستگاههای اجرایی برگزار شود تا بتوانیم به جایگاه منطقهای ایران دست پیدا کنیم. فرید عامری نایب رییس انجمن صنعت بانکرینگ نیز در این سمینار گفت: سنگاپور و بندر فجیره در خلیج فارس به عنوان اولین و دومین مرکز سوخترسانی به کشتیهای تجاری مطرحاند در حالی که سابقه فعالیت بندر فجیره به حدود 10 سال میرسد.
وی افزود: ایران بیشترین تولید نفت کوره را در منطقه دارد و تولید زیاد آن سبب شده که ما به صادرات آن روی آوریم و بندر فجیره یکی از خریداران آن است. وی حجم مخازن بندر فجیره را 7.5 میلیون تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ظرفیت مخازن ما بدون احتساب مخازن وزارت نفت در خلیج فارس کمتر از 400 هزار تن است. عامری روان سازی مقررات بندری و گمرکی را برای توسعه صنعت سوخترسانی به کشتیها خواستار شد و گفت: ارایه تسهیلات مناسب مورد نیاز به کشتیها سبب شده، بندر فجیره به عنوان یکی از مراکز مهم سوخترسانی در خلیج فارس مطرح شود.
وی افزایش اشتغالزایی و سرمایهگذاری، ایجاد ارزش افزوده، افزایش تولید ناخالص ملی و جلوگیری از قاچاق سوخت را از مزیتهای توسعه صنعت سوخترسانی در کشور اعلام کرد. عامری با بیان اینکه یک کشتی بزرگ در هر ماه 30 هزار تن سوخت مصرف میکند، ابراز امیدواری کرد با برنامهریزی مناسب بتوانیم در سال 1405 میزان سوخترسانی به کشتی را به سالیانه 15 میلیون تن افزایش دهیم که درآمدی بیش از 5 میلیارد دلاری را برای کشور دارد. نخستین همایش تخصصی بانکرینگ در خلیج فارس دیروز با حضور مدیر عامل سازمان بنادر و اعضای هیات عامل این سازمان، مدیران کل و کارشناسان ستادی و کلیه بنادر کشور، مدیران ارشد سازمانها، ارگانهای دولتی و شرکتهای خصوصی همچون سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندراد، گمرک جمهوری اسلامیایران، راه آهن جمهوری اسلامیایران، ارگانهای مرتبط با وزارت نفت و ... و همچنین انجمنهای صنفی مرتبط (انجمن پایانه داران بنادر کشور، انجمن خطوط کشتیرانی و خدمات وابسته، انجمن مهندسی دریایی ایران، اتحادیه مالکان کشتی، فدراسیون حمل و نقل ایران و ...) در محل سازمان بنادر و دریانوردی کشور برگزار شد.
کد خبر : 2219