باشگاه خبری فراساحل: وقتی کارشناسان کشتیرانی جهان پیش بینی میکنند که یک دوره دو ساله دیگری از افت بخشهای کانتینر و فله خشک در راه است، بهبود شرایط نامطلوب حال بازار کشتیرانی بعید به نظر میرسد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا، سیترید نوشت: با توجه به روند افزایشی تناژ وکاهشی رشد تجاری، شرکتهای کشتیرانی تلاش میکنند تا میزان سودآوری شان را حفظ کند، از سوی دیگرخطر ورشکستگی بر اپراتورها و صاحبان کشتی که متحمل ضررمالی شده اند، سایه افکنده است.
مامور ارشد مالی کشتیرانی کاسکوی چین (COSCO) در این زمینه گفت: صنعت کشتیرانی محکوم به تحمل فعالیت در شرایط دشوار برای یکی دو سال آینده است. "Marvin Zhang " ادامه داد: اما با این حال، امید بر آن میرود که در آینده با ایجاد تغییراتی چون ادغام کشتیرانیها و ایجاد ائتلافهای جدید، مسیر برای بهبودی شرایط فراهم شود. سیترید با اشاره به ادغام گروه کاسکوی چین و گروه کشتیرانی چین، نوشت: با این اقدام انتظار میرود که از منابع دو گروه کشتیرانی بزرگ چین، استفاده بهینه تری بعمل آید.Yang Xianxiang رئیس هلدینگ بین المللی (SITC) نیز با نگاهی ناامید کننده به آینده کشتیرانی کانتینری اظهار داشت: یک دوره دوساله دیگری از رکود را دراین صنعت شاهد خواهیم بود.
رئیس هلدینگ بین المللی (SITC) در ادامه گفت: در حالی که رشد تقاضای جهانی روند صعودی را به دلیل افزایش نیازهای مشتریان به خود گرفته است، اما معضل اساسی ظرفیت اضافی کشتیها، مانع اصلی و محدود کننده افزایش نرخ حمل کرایه ها تلقی میشود. Yang Xianxiang با بیان اینکه در حال حاضر، ظرفیت کشتیهای کانتینری بیکار، هفت درصد از کل ناوگان دنیا را تشکیل میدهد، تاکید میکند: برگشت روند تقاضا-عرضه به چرخه تعادل در دو سال آینده ممکن به نظر نمیرسد.بخش فله نیزازاین قاعده مستثنی نیست و به دلیل پایین آمدن واردات کالاهای چینی، این بخش با مشکل میزان بالایی از بار اضافی و رشد پایین تقاضا، دست به گریبان است.
رئیس شرکت کشتیرانیEddie Steamship نیز با نگاه کاملا بدبینانهای به چشم انداز فله خشک در چند سال آینده گفت: از میان چندین دلیل تاثیرگذار بر نابسامانی بخش کشتیرانی فله میتوان به ظرفیت بیش از اندازه تناژ و عدم فعالیت بخش اوراق کشتی ها اشاره کرد. به گفته وی، دلیل دیگر این است که در طول ده سال گذشته چین به عنوان محرک اصلی رشد بازار فله، صاحب رشد 70 درصدی در این بخش بوده است، اما در چند سال گذشته نرخ رشد اقتصادی چین روند کندی را در پیش گرفته است که در نتیجه شاهد حمایت کمتری از چین در بخش فله هستیم.
سیترید در پایان به این مطلب اشاره کرد: تنها نقطه روشن در بخش کشتیرانی، بخش تانکر است، چرا که اپراتورها و صاحبان تانکر از نرخ بالای کرایه ها و درآمد سود میبرند. مدیر عامل شرکت تانکر کاسکوی چین در این رابطه گفت: انتظار میرود سودآوری بازار تانکر در یکی دو سال آینده به قوت خود هم چنان باقی بماند.
کد خبر : 2194