باشگاه خبری فراساحل: رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار با اشاره به اینکه سیاست این دانشگاه همواره جذب، دانشجو بوده است، گفت: از شرکتهای دریایی درخواست کردهایم که اولویت استخدام آنها با فارغالتحصیلان وزارت علوم باشد. در سال جاری دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار با توجه به استانداردهای سازمان بنادر و دریانوردی در دو رشته عرشه و موتور 30 دانشجو خواهد پذیرفت. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار با اشاره به اینکه سیاست این دانشگاه از سالیان گذشته همواره جذب، تربیت و آموزش دانشجو بوده است، گفت: با این وجود در یک برهه زمانی کوتاه مدت دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار به دلیل عدم نیاز شرکتهای کشتیرانی به نیروی انسانی، دانشجوی متمرکز نپذیرفت.
دکتر امین بهزادمهر با اشاره به اینکه با این وجود ما در آن سالها نیز دانشجوی نیمه مترمز داشتیم و هیچ سالی از جذب دانشجو غافل نشدیم، افزود: خوشبختانه پس از رایزنیها و مذاکراتی که با ارگانهای مختلف داشتیم، جذب دانشجوی متمرکز دوباره از سال گذشته در این دانشگاه از سر گرفته شد. وی اظهار کرد: امسال نیز با اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو در دفترچه انتخاب رشته کنکور آمکادگی خود را برای جذب و آموزش دانشجویان رشته دریانوردی و علوم دریایی اعلام کردیم. رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار تصریح کرد: با تفاهمات خوبی که با شرکتهای کشتیرانی به ویژه شرکت ملی نفتکش ایران داریم، کارورزی دانشجویان در آن شرکتها انجام میشود که پس از آن دانشآموختهها بر اساس نیاز شرکتها و علاقه خودشان جذب بازار کار خواهند شد.
وی افزود: ما از شرکتهای دریایی درخواست کردهایم که اولویت استخدام آنها با فارغالتحصیلان وزارت علوم یا به بیان دیگر دانشجویان جذب شده از طریق کنکور سراسری باشد زیرا دانشگاهها به اندازهای دانشجو جذب میکنند که شرکتهای دریایی اعلام نیاز کرده باشند بنابراین اگر همین تعداد از دانشجویان جذب بازار کار نشوند ممکن است در انگیزه آنها تاثیر منفی داشته باشد. بهزادمهر با اشاره به ضرورت ارائه گواهی سلامت توسط دانشجو به دانشگاه، تاکید کرد: در سال گذشته دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار با توجه به استانداردهای سازمان بنادر و دریانوردی در سه رشته عرشه، موتور و الکترونیک و مخابرات حدود 30 دانشجو جذب کرد. امسال نیز همین تعداد دانشجو را در دورشته عرشه و موتور خواهد پذیرفت.
وی درباره میزان علاقه داوطلبان کنکور به رشتههای دریایی به ویژه دریانوردی، خاطرنشان کرد: به طور متوسط با توجه به خوب بودن بازار کار رشتههای دریایی نسبت به دیگر رشتهها و درآمدی که شاغلان این حرفه دارند، خوشبختانه ذهنیت داوطلبان نسبت به این رشتهها بهتر شده است البته جذب متمرکز دانشجو به این روند کمک بسیاری کرده است زیرا دانشجویان نیمه متمرکز نسبت به آینده شغلی خود اندکی نگرانی داشتند. رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در ادامه با اشاره به اینکه دانشآموختگان دانشگاههای دریایی قویتر از دانشجویان دیگر نهادها هستند، اعلام کرد: اگر شرکتهای دریایی و ارگانهای مربوط استخدام دانشجویان وزارت علوم را در اولویت قرار ندهند با روح مذاکرات آنها با دانشگاهها متفاوت است. وی افزود: شرکتها میتوانند با این کار اعتماد آینده شغلی را برای دانشجویان و داوطلبان کنکور ایجاد کرده و آنرا حفظ کنند.
بهزادمهر با اشاره به اینکه مشکلی از لحاظ سیستم آموزشی و زیرساختی نداریم، تصریح کرد: استانداردهای آموزشی مورد نظر ارگانهای دریایی و سازمان بنادر ودریانوردی را در دانشگاه رعایت میکنیم اما یکی از مشکلات اصلی ما در دانشگاه مشکل بودجه و اعتبار مالی است که نه تنها دانشگاه، بلکه همه نهادها و ارگانهای مختلف با این مشکل و معضل دست و پنجه نرم میکنند. وی افزود: برای رفع این چالش در دانشگاه به همکاری سازمان مدیریت و برنامهریزی امیدوار هستیم البته ارگانهای دریایی نیز میتوانند ما را در تامین هزینههای مختلف حمایت کنند. رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار درباره جذب فرماندهان کشتی در دانشگاه دریانوردی چابهار اعلام کرد: از سال گذشته چنین ظرفیتی را در دانشگاه ایجاد کردیم تا بتوانیم از تجارب کاپیتانهای محترم شرکتهای دریایی نیز در دانشگاه بهرهمند شویم به همین منظور این اطلاعیه را برای شرکتها هم ارسال کردیم اما متاسفانه هنوز هیچ فردی در این زمینه به دانشگاه مراجعه نکرده است.
وی اظهار کرد: در این راستا، انتظاری که ما از شرکتهای دریایی داریم این است که اگر پرسنل دریایی آنها اظهار تمایل نسبت به کار در خشکی داشت آنها را به دانشگاه معرفی کرده تا با توجه به سطح کار در دانشگاه، آن پرسنل محترم به تدریس در دانشگاه مشغول شوند. بهزادمهر در پایان گفت: اگر همه ارگانهای دریایی اعم از شرکتها و نهادهای آموزشی در قالب یک مجموعه در کنار هم باشند و به عنوان یک مجموعه دیده شوند از موازیکاریهای احتمالی و از نگاههای رقابتی جلوگیری میشود. در این رابطه باید از همکاریها و همراهیهای شرکت ملی نفتکش ایران قدردانی کرد زیرا یکی از پیشروان در این حوزه، شرکت ملی نفتکش ایران است که به عنوان یک شرکت دریایی همراهی خوبی با ارگانهای دیگر و دانشگاههای دریایی کشور دارد.
کد خبر : 2156