باشگاه خبری فراساحل : در بازه زمانی پنج‎ساله به چه تعداد دریانورد نیاز است؟ (سرخط اخبار)

باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل موسسه علوم دریایی نفتکش پارس گفت: طبق برآوردها در سه گروه مهندس سوم، افسر دوم و مهندس الکترونیک در بازه زمانی پنج ساله 95-99 به هزار و 879 نفر نیروی متخصص کادر دریا نیاز خواهد بود. ‎مدیرعامل موسسه علوم دریایی نفتکش پارس از برگزاری نشست مشترک مراکز آموزش دریانوردی بالای 500 خبر داد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز اسحاق علی‎میر گفت: این نشست به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و میزبانی موسسه آموزشی نفتکش پارس با حضور نمایندگان موسسات ودانشگاه‎های دریایی در مرکز آموزش تخصص‎های دریایی محمودآباد برگزار شد.


وی از جمله اهداف برگزاری این نشست را تربیت نیروی انسانی و تعیین سهمیه تربیت دریانورد برای آموزش‎های ورودی هر مرکز (افسر دوم، افسر مهندس سوم، افسر مهندس الکترونیک در بازه زمانی پنجساله 99-95)، چگونگی استفاده از سهمیه معافیت از نظام وظیفه اعلام شده توسط ستاد کل نیروهای مسلح و بند ی ماده 66 و همچنین تعیین ساختار پانل نیروی انسانی در همایش ارگان‌های دریایی اعلام کرد.


مدیرعامل موسسه علوم دریایی نفتکش پارس گفت: در این نشست موضوعاتی همچون کمبود نیروی دریانورد، تربیت و آموزش نیروی انسانی دریانورد با توجه به افزایش ناوگان کشتیرانی تجاری کشور و اشاعه فرهنگ دریانوردی برای جذب جوانان در رشته‎های دریایی و حرفه دریانوردی، سیاست‎‎گذاری تامین نیروی انسانی و اولویت‎های مربوطه، و همچنین چگونگی استفاده از ظرفیت دانشگاه‎های کشور در این زمینه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


وی برآورد آماری از نیاز به نیروی انسانی دریانورد در بازه زمانی پنج ساله را از دیگر موارد مطرح شده در این نشست اعلام کرد و افزود: در این راستا و طبق برآوردهای انجام شده در سه گروه مهندس سوم، افسر دوم و افسر مهندس الکترونیک در بازه زمانی پنج ساله 95-99 به هزار و  879 نفر نیروی متخصص کادر دریا نیاز خواهد بود. مدیرعامل موسسه علوم دریایی نفتکش پارس ادامه داد: از این تعداد، 819 نفر در رده افسر سومی، 568 نفر در رده مهندس سوم  و به  492 در رده مهندس الکترونیک خواهد بود.


وی با بیان اینکه  این آمار به افزایش ظرفیت ناوگان کشتیرانی کشور، فراهم شدن امکانات برای کارورزی دانشجویان و عوامل دیگر بستگی دارد افزود: در این راستا دانشگاه‎ها و موسسات آموزش دریایی حاضر در این نشست آمادگی خود را برای پذیرش دانشجو و در صورت نیاز افزایش پذیرش ظرفیت تا دو برابر نیاز شرکت‌های کشتیرانی را در صورت فراهم بودن شرایط برگزاری کارورزی و بورسیه اعلام کردند.


علی‌میر، یکی دیگر از موارد مطرح شده در این نشست را مواد  9 و  66 قانون خدمت نظام وظیفه برای جذب دانشجویان بورسیه، ارتباط با شرکت‌های کشتیرانی خارجی برای برگزاری دوره کارورزی دانشجویان ایرانی و جذب این دانشجویان در این شرکت‎ها عنوان کرد. نشست مشترک مراکز آموزش دریانوردی بالای 500 با حضور مسئولان اداره دریانوردان و سازمان‎های تخصصی و بین‎المللی سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت ملی نفتکش ایران، موسسه علوم دریایی نفتکش پارس، اتحادیه مالکان کشتی، دانشگاه امام خمینی نوشهر، موسسه آموزشی کشتیرانی، دانشگاه صنعت نفت محمودآباد و دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار و دیگر موسسات آموزشی دریایی کشور در مرکز آموزش تخصص‎های دریایی محمودآباد برگزار شد.



  کد خبر : 2039
 
یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۱:۱۸:۳۸