باشگاه خبری فراساحل : نفت باید به سرمایه مولد تبدیل شود (سرخط اخبار)

رئیس جمهوری گفت: نفت سرمایه‌ای نیست که بخواهیم آن را تمام کنیم، یک سرمایه بین نسلی است و باید برای نسلهای آینده بماند، نفت باید به سرمایه مولد تبدیل شود نه حقوق کارمند.

به گزارش ایران دریلینگ ، حسن روحانی، رئیس جمهوری که به استان اردبیل سفر کرده است، امروز (پنج شنبه، ٣٠ مرداد) در دیدار جمعی از ایثارگران، نخبگان و برگزیدگان این استان گفت: این‌که چشمشان به دولت باشد و دولت نیز چشمش به چاههای نفت باشد درست نیست، چاههای نفت ناپایدار است.

وی در ادامه بیکاری و عدم اشتغال را از معضلات بزرگ کشور دانست و افزود : دولت از همان روزهای نخست می‌دانست که مساله رکود، عدم رونق تولید و اقتصاد و درکنارش بیکاری جوانان از مهمترین معضلات جامعه است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: همانطور که در جلسه توسعه‌ای استان گفتم در دوران انوشیروان نیستیم که همه نگاهها به زنجیر یک ساختمان باشد، مردم باید به صحنه بیایند و دولت باید پشتیبان مردم باشد.

روحانی ادامه داد: کارآفرینان، سرمایه گذاران و آحاد مردم به سهم و حد توان خود باید به صحنه بیایند و آنان که می‌توانند کارآفرین باشند زمینه را برای اشتغال جوانان آماده کنند.

روحانی با یادآوری اینکه بسیاری از مشکلات کشور ساختاری و مربوط به ٦٠ تا ٧٠ سال پیش است، گفت: ما باید با آنها بجنگیم، مبارزه کنیم، اما یک خواهش از همه دارم، اکثریت و اقلیت, اولویتها یادمان نرود.

توسعه خواست عمومی است

رئیس جمهوری با بیان این‌که در گذشته شکاف زیادی بین مرکز و پیرامون و همچنین نخبگان و توده‌ها وجود داشت، افزود: در سفرهایی که به استانهای مختلف داشتم به این نتیجه رسیدم که این شکاف بسیار بسیار کم شده و تقریبا خواست و مطالبه مردم در کل کشور یکسان است، همه می‌گویند ˈتوسعهˈ.

روحانی ادامه داد: همه مردم می‌گویند رونق و تولید، زمانی که می‌گفتند مساله رکورد و رونق درسهای اقتصادی دانشگاهی تمام شد و حالا همه یک حرف می‌زنند و می‌گویند ˈتولید و حرکتˈ.

وی با بیان این‌که همه جا می‌گویند ˈاخلاقˈ و از افراط خسته شده‌ایم، ادامه داد: من فکر می‌کردم سال گذشته که مردم ایران به اعتدال رای دادند فقط کشورمان است که از افراط خسته شده است، اما امروز شاهد آن هستیم که در ترکیه، کشورهای عربی و حتی اروپاییها همه می‌گویند که راه، اعتدال است.

روحانی با اشاره به تصویب قطعنامه جهان علیه خشونت در مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: در سازمان ملل می‌گفتند شعار اعتدالی که در ایران آغاز شده خواست جهانی است و به همین دلیل هم قطعنامه‌ای که به قطعنامه WIVE مشهور شد به اتفاق آرا تصویب شد.

رئیس جمهوری افزود: معلوم است که تمام دنیا از خشونت و افراط خسته شده و شعار اعتدال در ایران هم که رهبر معظم انقلاب در ماه رمضان بر آن تاکید داشته‌اند، خواسته اسلام است.

دوست داشتم وزیر علوم رای اعتماد بگیرد

وی همچنین با بیان این‌ که باید در چارچوب قانون و قواعد قانونی حرکت کنیم و همه باید آن را بپذیرند، گفت: وزیری رای می‌گیرد استیضاح می‌شود، اما کسی نباید عصبانی شود، همین است، ما همه پذیرفته‌ایم که می‌خواهیم با هم کار کنیم.

روحانی ادامه داد: البته من خیلی دوست داشتم که وزیر علوم من باز هم رای اعتماد بگیرد، وی جزو شخصیتهای فرهیخته دانشگاهی ما بوده و هست و از او استفاده خواهیم کرد، دیروز به عنوان وزیر و امروز به عنوان مشاور رئیس جمهوری، اما در عین حال هیچکس نباید ناراحت شود.

وی عنوان کرد: ما در چارچوب قانون، رای اکثریت نمایندگان مجلس چه در رای اعتماد و چه قانونگذاری پس از تایید در شورای نگهبان را می‌پذیریم و تسلیم هستیم، چارچوبی داریم و نمی‌توانیم از آن خارج شویم.

رئیس جمهوری با تاکید بر این‌که لجبازی و مقاومتهای نابجا ضرر بیشتری دارد، تصریح کرد: امروز همه باید در کنار هم بایستیم به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب توجه کنیم تا کار پیش برود و به مقصد برسیم.

تحریم باری بر دوش ملت ایران

وی با یاد آوری لزوم توجه به اولویتها، گفت: می‌بینیم افکار عمومی هم در اولویتها به هم نزدیک می‌شود، هیچکس نمی‌گوید مساله هسته‌ای را حل نکنید، همه می‌گویند این مساله را حل کنید و با جدیت مذاکره کنید.

رئیس جمهوری با بیان این‌ که ما در تحریم هستیم هرچند مقداری از آن برداشته شد، افزود: زمانی که به بندرعباس رفته بودم، سوال کردم کشتیهایی که در گذشته به کشورهای همسایه می‌رفتند و ما مجبور بودیم با لنج کالاها را به بنادرمان منتقل کنیم چقدر هزینه اضافی داشت، می‌گفتند برای هر کانتینر حدود ٧٠٠ دلار اضافه پرداخت می‌شد.

روحانی در ادامه گفت: این پول را شما می‌پردازید دولت خزانه دار شماست مسایل بیش از آن است که بخواهم آن را تشریح کنم اذیت می‌شوید، تحریم مربوط به فرد نیست که رئیس جمهوری بگوید نمی‌خواهم آن را حل کنم، مربوط به دولت هم نیست، بلکه یک فشار ظالمانه غیر قانونی غلط بر گرده تک تک ملت ایران است.

وی با یادآوری این‌که در دوره تحریم داروها و حتی گندم وارداتی گرانتر می‌شود، زیرا سیستم بانکی کار نمی‌کند و باید پول نقد را گاهی به واسطه صراف بدهیم، ادامه داد: تمام مردم از دولت می‌خواهند که دولت در چارچوب قانون با حفظ حقوق مردم تحریم ظالمانه را بردارد، در این خواست تمام ما مشترک هستیم و جزو اولویتهای ما است.

رئیس جمهوری تاکید کرد: دولت این کار را خواهد کرد و در تمام این مسیرها هم ملت حامی دولت بوده و هست و رهبر معظم انقلاب هم دولت را تایید کرده و خواهد کرد.

روحانی با بیان این‌که تاکنون کار بزرگی انجام شده و راه بلندتری پیش روی ما است، افزود: در زمینه جوانان و بانوان دولت وظیفه سنگینی بر دوش دارد و در زمینه سازمان مردم نهاد هم دولت مصصم است زمینه‌های حرکت فعال تر مسنها را فراهم کند.

رئیس جمهوری همچنین به تصمیمهای گرفته شده برای استان اردبیل اشاره و عنوان کرد: هر چه قول می‌دهیم بر مبنای کارشناسی و محاسبه قبلی بوده و اجرایی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اعتبار تمامی پروژه‌هایی که در شورای اداری اعلام می‌شود به صورت ١٠٠ درصد تخصیص می‌یابد و همه پروژه‌هایی که در سخنرانی اعلام کرده‌ام همچون آبیاری مدرن، راه آهن میانه – اردبیل، استخراج معادن، رونق گردشگری، آب آشامیدنی و برق با کمک شما و مسوولان استانی دنبال می‌شود.



  کد خبر : 27
  نویسنده : ایران دریلینگ
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ، ساعت ۲۲:۳۷:۰۳