باشگاه خبری فراساحل: رییس منطقه عملیاتی خارک شرکت ملی نفتکش ایران گفت: با وجود افزایش صادرات نفت ایران، اسکلههای جزیره خارک در شرایط فعلی جوابگوی نیازهای تخلیه و بارگیری کشتیهای نفتکش است. رییس منطقه عملیاتی خارک شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به اینکه این منطقه عملیاتی وظیفه پشتیبانی فنی، تدارکاتی، پرسنلی و عملیاتی کشتیهای ملکی و تحتنمایندگی شرکت ملی نفتکش ایران را در محدوده جغرافیایی این جزیره و حوزه نفتی سروش به عهده دارد، اظهار کرد:جزیره خارک از زمان راهاندازی اسکلهها و تاسیسات نفتی ایران در سال 1339 تاکنون به عنوان بندر اصلی صادرات نفت خام کشور ایران فعال بوده است، و در همین راستا منطقه عملیاتی شرکت ملی نفتکش ایران در این جزیره نیز همواره به عنوان مهمترین نمایندگی این شرکت در جزایر و بنادر کشور مطرح بوده است.
به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، علی شاهمرادی مهمترین برنامه آتی منطقه عملیاتی شرکت ملی نفتکش ایران در خارک را بهسازی و ارتقای امکانات آن دانست و در مورد عملکرد این دفتر گفت: از ابتدای آوریل سال گذشته میلادی تا پایان مارچ سال جاری میلادی به حدود 586 فروند کشتی حمل نفت خام، فرآوردههای نفتی و گازبر از طریق دفتر منطقه خارک خدمات ارائه شده است. وی در مورد وضعیت اسکلههای خارک نیز تصریح کرد: اسکلههای خارک از سال 1339 به بهرهبرداری رسیده و پس از آن نیز توسعه یافت به صورتی که در حال حاضر اسکلهتی (جهت تخلیه و بارگیری نفتخام و فرآوردهها) و آذرپاد (بارگیری نفت خام) و اسکلههای پتروشیمی (بارگیری محصولات پتروشیمی و گاز مایع) در حال بهرهبرداری هستند.
رییس منطقه عملیاتی خارک شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: همانطور که میدانید جزیره خارک و تاسیسات نفتی آن در طول جنگ تحمیلی، 2888 بار مورد حمله هوایی و موشکی دشمن قرار گرفت که در این ارتباط عملیات بازسازی و نوسازی اسکلهها و تاسیسات این جزیره همچنان و بدون وقفه ادامه دارد. وی سپس به افزایش صادرات نفت ایران و امکانات جزیره خارک در زمینه پهلودهی به کشتیهای نفتکش اظهار کرد: با اجرای برجام و لغو تحریمهای ظالمانه، صادرات نفت ایران هم افزایش یافته است که با وجود این افزایش، اسکلههای موجود این جزیره فعلا جوابگوی نیازها است و از این بابت نیز تاکنون مشکلی برای ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران ایجاد نشده است.
شاهمرادی با اشاره به اینکه تجهیزات تخلیه و بارگیری موجود در اسکلهها و پایانههای خارک، در حد کافی است درباره ایمنی این بخش نیز خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون مشکلی درباره وضعیت ایمنی اسکله و پایانههای خارک گزارش نشده است .این مقام مسوول در منطقه عملیاتی خارک شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه درحال حاضر کشتیهایی با ظرفیت 350 هزار تن در اسکلهها پهلودهی و بارگیری میشوند اضافه کرد: البته در حال حاضر هشت فروند کشتی به طور همزمان قادر به پهلوگیری در اسکلههای بارگیری نفت خام در خارک هستند.
وی درباره زمان مطلوب و استاندارد برای تخلیه و بارگیری یک کشتی نفتکش در پایانههای خارک نیز گفت: مدت زمان بارگیری یا تخلیه یک کشتی به عوامل متعددی بستگی دارد که بسته به نوع بار، شرایط آب و هوایی و مسائل فنی تاسیسات بارگیری و تخلیه متغیر است. شاهمرادی درباره بازگشت ناوگان نفتکش ایران به بازار اروپا نیزگفت:طبیعی است که با برداشته شدن تحریمهای ظالمانه، شرکت ملی نفتکش ایران نیز به عرصه فعالیتهای تجاری در همه قارههای جهان باز خواهد گشت که اروپا نیز شامل آن است. وی تصریح کرد: قطعا برای بازگشت به بازارهای اروپا تمهیدات لازم توسط مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران اندیشیده شده است که در این زمینه به روز کردن استانداردهای ایمنی و فنی ناوگان نیز مدنظر قرار داشته و این منطقه نیز همگام با دیگر بخشهای این شرکت در انجام این مهم نقش دارد.
کد خبر : 1821