باشگاه خبری فراساحل: شورای بینالمللی دریانوردی و حوزه دریای بالتیک (بیمکو) در تازهترین گزارش خود درباره وضعیت نیروی انسانی صنعت دریانوردی اعلام کرد در صورتی که فعالیتهای آموزشی برای جذب دریانوردان به میزان چشمگیری بالاتر نرود، این صنعت با کمبود شدید دریانورد مواجه خواهد شد به طوری که تا سال 2025 میلادی به 147 هزار و 500 دریانورد جدید برای فعالیت در ناوگان تجاری جهان نیاز خواهد بود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، این گزارش که در سازمان بینالمللی دریانوردی ارائه شد، نشان میدهد که کمبود فعلی صنعت دریانوردی در سطح 2.1 درصد است که برابر با 16 هزار و 500 نفر است. بر اساس این گزارش کمبود دریانورد در برخی از مشاغل دریایی بسیار زیاد است. این بخشها شامل مهندسان در سطوح مدیریتی، و افسرانی برای کشتیهای ویژه مانند حمل مواد شیمیایی، LNG و LPG است.
گرچه پیشبینی میشود میزان افزایش دریانوردان با روند ثابتی افزایش یابد اما این میزان بسیار کمتر از نرخ تقاضا برای دریانوردان خواهد بود. گزارش بیمکو خاطر نشان میکند که پیشرفتهای خوبی در پنج سال گذشته در زمینه استخدام و آموزش دریانوردان حاصل شده است. اما چنانچه آموزش افزایش نیابد کمبود دریانوردان بالا خواهد رفت. پتر هینچلیف، دبیر اتاق بینالمللی دریانوردی (ICS) که به همراه بیمکو گزارش نیروی کار دریانوردی را هر پنج سال توسعه میدهد، اعلام کرد: "بدون ادامه تلاشها برای شناساندن مشاغل دریایی، و بهبود استخدام و حفظ دریانوردان، نمیتوان تضمین کرد که در آینده وفور دریانورد داشته باشیم."
در این گزارش اشاره شده است که چین جای فیلیپین را در تامین بیشترین دریانورد در تجارت جهانی گرفته است. اما شرکتهای بینالمللی اظهار میکنند که دسترسی به دریانوردان چینی در مسیرهای بینالمللی محدوتر است. فیلیپین و روسیه دو قطب تامین دریانورد در سطح جهان هستند و اوکراین و هند نیز از سایر منابع تامین نیروی انسانی صنعت دریانوردی به شمار میآیند. کوبا سیزمانسکی، دبیرکل اتحادیه شرکتهای مدیریت کشتی، گفت: "نیروی انسانی ما دارایی ماست و ما نیاز داریم که راهبردی را اتخاذ کنیم که دریانوردی یکبار دیگر به انتخاب اول جوانان با استعداد آینده تبدیل شود."
کد خبر : 1696