باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه مشکلات مربوط به بیمه نفتکشهای ایرانی به طور کامل رفع شده است، گفت: با توجه به اخذ گواهینامههای معتبر ردهبندی بینالمللی و نیز رفع کامل تحریمهای بیمهای، محدودیتی برای تردد نفتکشها در بنادر دنیا وجود ندارد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایرنا، علی اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش درباره رفع تحریمهای بیمهای نفتکشهای ایرانی، افزود: با توجه به حل و فصل قطعی مشکل بیمهای، نفتکشهای ایرانی تحت پوشش بیمههای بینالمللی قرار گرفته و میتوانند در همه بنادر پهلوگیری کنند.
وی اضافه کرد: بر این اساس، دیگر برای نفتکشهایی که مالکیت ایرانی دارند و نیز نفتکشهایی که وارد بنادر ایران میشوند، هیچ مشکل بیمهای وجود نخواهد داشت. مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه از این پس، نفتکشهای ایرانی میتوانند به مقصد اروپا بارگیری کنند، ادامه داد: در حال طی روند اخذ بیمه و مذاکره با شرکتهای بیمهای هستیم که با دستیابی به توافق درباره بهترین قیمت و شرایط، قراردادهای بیمهای را امضا خواهیم کرد. صفایی به اخذ مجوز از موسسههای رده بندی بینالمللی اشاره کرد و گفت: موسسههای ردهبندی که گواهینامههای بینالمللی را برای کشتیها صادر میکنند نیز برای نفتکشهای ایرانی مجوزهای لازم را صادر کردهاند به گونهای که تردد نفتکشها با گواهی نامههای معتبر بینالمللی انجام میشود.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش به تاثیر تحریم بر فعالیت نفتکشهای ایرانی در دوران تحریم اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه تمام مقررات مربوط به حمل و نقل دریایی (شامل ایمنی، محیط زیست و امنیت دریانوردی و کار) بینالمللی هستند، تاثیر تحریمها بر حمل و نقل دریایی بسیار شدید بود. وی ادامه داد: پس از رفع تحریمها و اجرایی شدن برجام، تلاشها برای رفع مشکلات بیمهای و حل و فصل مسایل مربوط به گواهینامههای بینالمللی را آغاز کردیم که در نهایت موفق به رفع همه موانع شدیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه ایران دارای بزرگترین ناوگان نفتکش دنیا است، اضافه کرد: ناوگان نفتکش ایران شامل 70 فروند انواع کشتی است که برای حمل نفت، فراوردههای نفتی و گاز به کار گرفته میشوند. صادرات نفت ایران دردوران تحریم به کشورهای ترکیه، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی محدود شده بود که بخش عمده آن توسط نفتکشهای ایرانی انجام میشد. شرکتهای بینالمللی بیمهای در دوران تحریم از بیمه نفتکشهای ایرانی خودداری میکردند و در نتیجه این نفتکشها قادر به تردد در همه بنادر جهان نبودند.
با توجه به ریسک بالای حمل محمولههای نفتی، بنادر بسیاری از کشورها به شرطی اجازه تردد به نفتکشها را میدهند که تحت پوشش بیمههای معتبر بینالمللی قرار داشته باشند، بر این اساس به دلیل تحت پوشش قرار نگرفتن بیمههای بینالمللی، حضور نفتکشهای ایرانی در بسیاری از بنادر جهان از جمله اروپا با مانع مواجه شده بود. با اجرایی شدن برجام در دی ماه پارسال، تحریمهای صنعت نفت و نفتکش ایران رفع شد، اما مذاکره با شرکتهای بینالمللی بیمهای برای از سرگیری پوشش بیمهای برای ایران، روندی زمانبر بود که پس از مذاکرات طولانی حاصل شد.
کد خبر : 1661