باشگاه خبری فراساحل: سرانجام پس از شش سال، دولت اوباما، قوانین جدید کنترل چاههای نفتی آمریکا را به منظور جلوگیری از بروز انفجارهای مشابه، مانند آنچه شش سال قبل در سکوی حفاری شرکت بیپی در خلیج مکزیک رخ داد، معرفی کرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از رویترز، مقررات نهایی شامل الزاماتی است که به صورت دقیقتری طراحی شدهاند و روشهای عملیاتی را برای عملیاتهای نفت و گاز فراساحلی در بر میگیرد. این قوانین توسط اداره اجرایی ایمنی و محیط زیست وزارت کشور آمریکا اعلام شده است.
این استانداردها پس از آن تدوین شده اند که انفجار مرگبار و آتشسوزی در سکوی حفاری دیپواتر هورایزن به ایالت لوئیزیانا آمریکا ضرر وارد کرد و به بدترین نشت نفت در تاریخ منجر شد. لازم به ذکر است که در 20 آوریل 2010، بر اثر فوران چاه ماکاندو و آتشسوزی در سکوی حفاری دیپواتر هورایزن 11 نفر از کارکنان سکو کشته شدند. سالی جول، وزیر کشور آمریکا تصریح کرد: قانون کنترل چاههای نفتی یک بخش حیاتی از برنامه اصلاحات گسترده ما برای تشدید، به روزرسانی و مدرنیزه کردن برنامه انرژی فراساحلی ایالات متحده بر اساس درسهایی است که از انفجار سکوی دیپواتر هورایزن آموختهایم.
بنابر این گزارش، در قانون جدید به منظور بهبود فرهنگ ایمنی سکوهای فراساحلی و جلوگیری از فجایعی مانند نشت نفت یا انفجار در آینده، الزامات مربوط به فورانگیرها، طراحی چاه، سیمانکاری، پوشش کنترلی چاه و مهار فضای زیردریا تشدید شده است. این قانون همچنین مستلزم نظارت به موقع است و سه بخش تجهیزات، بازرسیهای منظم و مقررات قابل اطمینان در زمینه حفاری را بازبینی کرده است. جانیس اشنایدر، معاون وزیر کشور در بخش مدیریت زمین و معادن ایالات متحده، ضمن اشاره به این موضوع که این قانون استانداردهای تجویزی و مبتنی بر عملکرد را شامل می شود، میگوید: ما به صورت گسترده به نظرات اهالی صنعت و دیگر ذینفعان گوش کردیم و نگرانیهای آنها را به صورت رسا و روشن شنیدیم.
این گزارش به نقل از گروه Oceana ، که یکی از گروههای طرفدار حفاظت از اقیانوسها در آمریکا است، میافزاید: با توجه به اینکه تا کنون کنگره آمریکا قانونی را برای بهبود ایمنی حفاری فراساحلی تصویب نکرده است، استانداردهای جدید وزارت کشور در این زمینه، یک پیشرفت قابل توجه در وضعیت موجود محسوب میشود. در همین خصوص، ژاکلین ساویتز، معاون رئیس اوشنا میگوید: در حال حاضر، بسیاری از اقداماتی که در قانون نهایی، استانداردسازی شده است، در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد. ساویتز همچنین مدعی است که توقف حفاری فراساحلی، تنها راه است، برای اینکه واقعاً مطمئن شویم که فاجعه دیگری به بزرگی دیپواتر هورایزن در آینده رخ نخواهد داد.
به گزارش باشگاه خبری فراساحل، بر اساس آمار منتشر شده توسط دفتر اجرایی ایمنی و محیط زیست وزارت کشور آمریکا، از زمان وقوع حادثه دیپواتر هورایزن تا کنون، 1 هزار و 66 مورد جراحت، 496 مورد آتشسوزی و انفجار، 22 مورد تلفات کنترل چاه، 11 مورد نشت نفتی بزرگ و 11 مورد مرگ و میر در عملیات حفاری فراساحلی رخ داده است.
مترجم: شهربانو جمعهپور
کد خبر : 1576