باشگاه خبری فراساحل : برای صنایع دریایی باید نظام‏ سازی کنیم (خبر ویژه)

باشگاه خبری فراساحل: فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید برضرورت تغییر سیستم‏‌های موجود دراداره کشور گفت: قبل‌از هراقدامی برای صنایع دریایی باید نظام ‏‌سازی کنیم تاهمه موارد مربوط به آن ازآن خودمان باشد. سردار علی فدوی امروز درشانزدهمین همایش صنایع دریایی افزود: یکی‌از مسائلی که استعمارگران برای پیگیری اهداف خود درکشور ما موفق به انجام آن شده‌‏اند، سیستم ‏‌سازی بوده است. سیستم‌‏ سازی بااین هدف صورت می‌گیرد که اگر خودشان برسرکار باشند، اهداف خودرا ازطریق سیستم پیش ببرند واگر هم خودشان حضور نداشته باشند، بازهم سیستم کارکرد قبلی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه «امروز صنعت دریایی ما تکان نمی‏‌‌خورد، کشتی از کشتی‏ سازی بیرون نمی‏‌آید و شناورهای ما برای تعمیرات ابتدایی و حتی خورد و خوراک به خارجی‌‌‏ها وابسته هستند»، دلیل آنرا تبعیت از سیستم‌‏های قدیمی دانست و تصریح کرد: سیستم‏ سازی مثل ریل قطار است که اگرهمه مسافران قطار هم عوض شوند، بازهم مسیر قطار عوض نمی‌شود. فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به جلسات و نشست‌‏های مختلف درشورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مضلحت نظام و برگزاری نشست‌های سالانه صنایع دریایی گفت: علی‌رغم همه این مباحث، اداره کشور همچنان برهمان ریل قبلی است؛ درحالیکه ریل گذاری باید متناسب با اهداف انقلاب و منافع کشور باشد ونه خواست بیگانگان.

وی با بیان اینکه «یکی از ویژگی‌‏های ریل ‏گذاری بیگانگان آن بوده که سیستم بدون آنها فلج شود»، تصریح کرد: این اتفاق درصنعت کشتی سازی رخ داده است؛ بطوری که دانشجویان این رشته دراوایل انقلاب که به کارخانجاتی همچون ایزوایکو آمدند دراین سی‌سال بازنشسته شده‌‏اند وهمچنان درآرزوی ساخت کشتی ماندند. فدوی با تاکید براینکه «دربخش‏‌هایی مثل صنایع دفاع که خود سیستم‏ سازی کرده‏ایم، کشورهای دیگر پیرو ما شده‏اند»، تأکید کرد: قبل‌از هراقدامی برای صنایع دریایی باید نظام‏ سازی کنیم تا همه‌ موارد آن مربوط به خودمان باشد.

وی با انتقاداز عدم‌حضور محمد حسین داجمر، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، بعنوان رییس کارگروه دریایی تدوین برنامه ششم دراین همایش گفت: به‌دلیل همین اتفاقات است که می‌‏بینیم ایزوایکو با آنکه همزمان با هیوندایی کره‌جنوبی احداث شد درکشتی‏ سازی پیشرفتی نداشته و سهم ما ازبازار ساخت شناور درحد هشت شناور کوچک و متوسط درسال نزول کرده است. این مقام ارشد نظامی با انتقاداز قرارنداشتن بندر شهید رجایی درلیست 50 بندر بزرگ جهان و رونق بنادرجنوبی خلیج فارس یادآور شد: این درحالی است که آن کشورها درپسکرانه بنادروسواحل خود چیزی‌جز بیابان ندارند؛ اما سواحل و بنادرما متکی به کشور بزرگ و شهرهایی توسعه‌یافته است که می‌‏توان ازاین ظرفیت بهره برد.



  کد خبر : 156
  منبع: سایت خبری مارین نیوز
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۳:۴۸:۱۹