باشگاه خبری فراساحل: مشاور ارشد بانک تجاری صنعتی چین خواستار تمرکز مالکان کشتی بر طرح یک کمربندیک جاده که مستعد خلق فرصتهای جدید در صنعت کشتیرانی است، شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا، طرح یک کمریند یک جاده با سرمایهگذاریهای چشمگیری در بخش زیر ساختی، مسیر تجاری مدرنی را خلق میکند که میتواند فرصتهایی را برای صنعت کشیرانی به ارمغان آورد.
مشاور ارشد مشاور ارشد بانک تجاری صنعتی چین (ICBC) گفت: با توجه به دامنه وسیع پروژههای سرمایهگذاری در صنعت کشتیرانی، صاحبان کشتی باید مناطق جغرافیایی را شناسایی و سرمایهگذاری کنند که مستعد رشد و شکوفایی باشد. یاسین انوار افزود: در این راستا، میتوان به کشورهای عضو انجمن ملتهای آسیایی جنوب شرقی اشاره کرد که با پیاده سازی طرح شهری سازی، یک فرصت خوبی برای تردد کشتیهای کوچکتر در مسیر تجاری آسیا –اروپا را فراهم میسازند.
مشاور ارشد مشاور ارشد بانک تجاری صنعتی چین با اشاره به طرحهای شرکت سرمایهگذاری دولتی چین CITIC تصریح کرد: این شرکت در نظر دارد تا بر روی 300 پروژه که از سنگاپور تا ترکمنستان امتداد دارند، سرمایهگذاری کند. این پروژهها شامل: راهآهن، بزرگراهها، خطوط لولههای گاز، گریدهای نیرو و زیر ساختارهای دیگری است که اتصال چین به اروپا، آفریقا و بالعکس را افزایش میدهد، ناگفته نماند که در جهت اجرای این پروژها، مصالح ساختمانی باید به کشورهای مذکور حمل شود.
یاسین انوار بیان داشت: با توجه به اینکه صنعت کشتیرانی با مشکلاتی از قبیل اضافه باردست و پنجه نرم میکند، صاحبان کشتی نباید فقط به فرصتهای تجاری در مسیرهای دریایی موجود، متمرکز باشند، بلکه باید لینکهای ارتباطی جدید بالقوه که توسط طرح یک کمربند یک جاده خلق میشود را کشف و بر روی آنها سرمایهگذاری کنند. کمربند اقتصادی جاده ابریشم کشورهایی آسیای میانه، آسیای غربی، خاور میانه و اروپا را تحت پوشش میدهد، مسیرهای جدید همچنین میتواند فرصتهای کشتیرانی را برای مناطقی چون بندر روتردام هلند، پیرائوس در یونان، گوادر در پاکستان وLithuania، ایجاد کند.
مشاور ارشد ICBC افزود: در این راستا بندر گوادر، خاورمیانه و آفریقا برای ترانشیب کالا به مناطق غربی چین و آسیای مرکزی، مسیرهای مقرون به صرفه خواهند شد. وی تصریح کرد: بندرگوادر یکی از نقاط اصلی طرح یک کمربند یک جاده است، جایی که مسیرهای دریایی و خشکی به هم الحاق میشوند. در سال 2006، چین برای ساختن و کامل کردن فاز اول توسعه این پروژه که زیر نظر کریدور اقتصادی پاکستان –چین بود، مشارکت کرد. کریدور مذکور، با سرمایه 45 میلیارد دلار و با هدف تقویت زیرساختها در پاکستان و افزایش ارتباطات اقتصادی با چین، شکل گرفت.
کشتیرانی دولتی کاسکوی چین نیز در ماه جاری بیشترین سهام بزرگترین بندر یونان پیرائوس را خریداری کرد. ناگفته نماند که بندر پیرائوس یه عنوان دروازه اصلی برای بازارهای اروپایی تحت طرح یک کمربندیک جاده چین،به شمار میآید. بندر روتردام هلند هم که یکی از نقاط اصلی در طرح یک کمربند یک جاده محسوب میشود در اکتبر سال گذشته، یک یادداشت تفاهم با بانک چینی برای ایجاد یک ائتلاف تجاری استراتژیک بلند مدت در راستای کشف فرصتهای تجاری به صورت مشترک به امضا رساند. وی در پایان با اشاره به کاهش قیمتهای کالاهایی مثل نفت خام، فولاد و بتون خاطر نشان ساخت: این مسئله منجر به افت قیمتها، تسریع در روند اجرای پروژهها و تحریک رشد و خلق فرصتهای جدید در صنعت کشتیرانی خواهد شد.
کد خبر : 1550