باشگاه خبری فراساحل: مادامی دولت به عنوان دستاورد مالی به پروژهها نگاه کند، صنایع دریایی به ویژه شناورسازی در کشور پا نخواهند گرفت و اما اگر دولت با نگاه اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و رسیدن به رشد اقتصادی به صنایع دریایی نگاه کند بلاشک میتوانیم در این زمینه به موفقیت رسیده و علاوه بر آن خارجیها را به همکاری با خود راغب کنیم. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ماریننیوز، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران درباره رفتار دولت با بخش خصوصی صنایع دریایی در تفاهمات پس از برجام با خارجیها اظهار کرد: با وجود اینکه اکنون صنایع فعال در حوزه دریا با 10 درصد ظرفیت خود کار میکنند، همه تفاهمهای انجام شده پس از لغو تحریمها در بخش دریا به خصوص صنایع دریایی، کشتیسازی و شناورسازی در انحصار دولتیها بوده است.
دکتر ناصر فلاحی با اشاره به اینکه بیشتر این تفاهمات روی کاغذ خواهد ماند، گفت: در همین زمینه پیرو مذاکرات مداوم انجمن صنفی سازندگان شناور با معاون اول رئیس جمهور، نامهای را به دفتر آقای اسحاق جهانگیری فرستادیم و پیشنهاد کردیم که دولت خود را از صنایع دریایی و کشتیسازی کنار بکشد و عرصه را برای بخش خصوصی باز بگذارد تا بتوانیم شاهد رونق صنایع دریایی به ویژه شناورسازی در ایران باشیم. وی افزود: در این نامه به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به صنعتگران لایق به عنوان محرک عظیم صنایع اشاره و از دولت درخواست کردیم تا تسهیلات ارزان قیمت و یا با سود صفر درصد در اختیار صنعتگران لایق قرار دهند و در ازای آن با رونق این صنایع از آنها مالیات از تولیدکننده دریافت کنند.
فلاحی تصریح کرد: مادامی که دولت توقع درآمدزایی داشته باشد و به عنوان دستاورد مالی به پروژهها نگاه کند، صنایع دریایی به ویژه شناورسازی در کشور پا نخواهند گرفت و به تبع آن رونق هم نخواهد یافت اما اگر دولت با نگاه اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و رسیدن به رشد اقتصادی به صنایع دریایی نگاه کند و عرصه را برای بخش خصوصی باز بگذارد بلاشک میتوانیم در این زمینه به موفقیت رسیده و علاوه بر آن خارجیها را به همکاری با خود راغب کنیم.
مدیرعامل شرکت اوج پژوهش صنعت در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت متبوعش پس از برجام با خارجیها وارد مذاکره شدهاست، خاطرنشان کرد: شرکتهای خارجی مارا بهتر از خودمان میشناسند زیرا کاملا درباره بازار ایران تحقیق کردهاند و میدانند که با بخش خصوصی ایران وارد مذاکره شدن جواب چندانی نخواهد داد زیرا همه امور در اختیار دولت است به همین خاطر فقط به سراغ آن دسته از بخش خصوصی میروند که رابطه عمیق تری از گذشته با آنها داشتهاند و به کار با آنها اعتماد دارند در غیر اینصورت یا فقط به سراغ دولت رفته تا بتوانند تضمین دولتی بگیرند و یا اینکه پای میز مذاکره نمیآیند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور با اشاره به اینکه با توجه به چنین شرایطی نمیتوان رونق و شکوفایی را در صنعت کشتیسازی آینده کشور انتظار داشت افزود: یکی از بارزترین نشانههای رکود در این صنعت، نبود تقاضا برای استفاده از تسهیلات یک میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی به صنعت کشتیسازی است زیرا تاکنون هیچ یک از بخش خصوصی کشور به اندازه لازم توان نداشته و یا سفارش نداشته است که برای تخصیص اعتبار به صندوق تقاضا دهد.
به احداث شهرک کشتیسازی در قشم توسط چینیها خوشبین نیستیم
ناصر فلاحی درباره راهاندازی شهرک کشتیسازی در قشم توسط چینیها، اظهار کرد: من به هیچ عنوان به این پروژه خوشبین نیستیم. به اعتقاد من این پروزه وعدهای بیش نمیتواند باشد زیرا چینیها در حال حاضر در کشورخودشان هم سفارش ساخت کشتی دارند و هم با قیمتی نازل کشتی میسازند به این معنی که هم یارد و هم نیروی ارزان قیمت و کالای ارزان قیمت در اختیار دارند بنابراین چرا باید بازار خود را با دیگران سهیم شوند. وی با بیان اینکه فقط یک راه وجود دارد که باعث میشود چینیها در ایران کشتی بسازند گفت: آن هم این است که ما سفارشات خود به آنها را به ساخت در یاردهای کشور منوط کنیم به این معنی که بگوییم سفارشات ما را با وارد کردن تکنولوژی و دانش فنی در یاردهای داخلی بسازید.
مدیر عامل شرکت اوج پژوهش صنعت اظهار کرد: اگر میخواهیم در حوزه صنایع دریایی به ویژه کشتیسازی پیشرفت داشته باشیم باید مانند ژاپن، کره جنوبی، چین و... به سمت صنایع دریایی روی آوریم و از ظرفیت اشتغالزایی، کارآفرینی، ارزش افزوده و دیگر پتانسیلهای این صنعت استفاده کنیم در غیر اینصورت باید به همین دستاوردهایی که تاکنون به دست آوردهایم نیز چوب حراج بزنیم. وی در پایان با اشاره به نگاه مثبت دولت فعلی به صنایع دریایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون بیشتر نامهها و درخواستهای ما به دولت بدون جواب نمانده است اگر هم در اجرایی شدن آنها تعللی صورت گرفته از جانب دستگاههای دیگر بوده است که امیدواریم هرچه زودتر همه دستگاهها با هم هماهنگ شده و در راستای توسعه صنایع دریایی گام بردارند.
کد خبر : 1524