باشگاه خبری فراساحل: مدیرعامل ترمینال اپراتورهای APM با بیان چالشهای پیش روی اپراتورهای بندری در بازار متزلزل امروزی و همچنین لازمههای موفقیت، خواستار سرمایهگذاری، یکپارچهسازی و عقلایی عمل کردن در صنعت بندری شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا، کیم فجفر با بیان اینکه نیاز برای تغییر در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است اظهار داشت: تغییرات در کشتیرانی نه تنها مستلزم سرمایهگذاری و کارآمدی فزاینده در سطح بندری است، بلکه تطبیق یافتن با شرایط جدید مانند افزایش سایز کشتیها، نوسانات تجاری و تقاضا برای پایینترین هزینه ممکن را نیز میطلبد.
تجارت جهانی دستخوش تغییرانی شده است، در حالی که تا قبل از سال 2008 شاهد رشد 10-12 درصدی در بخش تجارت جهانی بودیم اما در حال حاضر این میزان به 2-3 درصد نزول یافته است. مسائلی مانند قیمت پایین نفت، ناامنی جغرافیایی، رکود اقتصادی،اقتصاد کند اروپا و رشد ناملموس و ناامید کننده تجارت جهانی، اعتماد به اقتصاد جهانی را متاثر ساخته است اما آنچه باید مد نظر قرار گیرد این است که بخش کشتیرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تحولات اخیر بر این صنعت نیز سایه افکنده است.
وی در ادامه با بیان اینکه تغییرات رخ داده در بخش جهانی، صنعت بندری را متحمل رویارویی باسه تغییر مهم کرده است خاطر نشان ساخت: با ورود کشتیهای بزرگ به خطوط تجاری، همه بنادر مستلزم به مدیریت این گونه کشتیها شدهاند، یک پارچهسازی صنعت کشتیرانی ایجاد تغییراتی در ساختار کشتیرانیهای عضو این ائتلاف جدید را به دنبال خواهد داشت و به دلیل تحت فشار بودن بیش از اندازه، خطوط کشتیرانی از اپراتورهای ترمینالی کارآمدی بهتر و قیمت پایین تر را طلب میکنند.
مدیرعامل ترمینالهای APM ادامه داد: ما شاهد سه روند جدید در فعالیتهایمان هستیم. اولا در گذشته، کشتیهایی با ظرفیت 13 هزارTEU را مدیریت میکردیم اما اکنون، کشتیها با ظرفیت پنجاه درصد بیشتر و در آینده نزدیک کشتیهایی با ظرفیت 20 هزار TEU در بنادر مدیریت خواهند شد. وی ادامه داد: چنانچه این اتفاق نیافتد، تجارت به سراغ جای دیگری میرود چرا که او همیشه به دنبال کارآمدترین و بهینه ترین است. دوما در گذشته قیمت پایین اهمیت داشت، اما در حال حاضر پایینترین قیمت، برنده میدان خواهد بود و در آخر پیش از این نیاز جدی به سرعت بالا و انعطاف پذیری احساس میشد، اما امروزه، اپراتورها بر ثبات و پایداری متمرکز هستند.
کشتیهای بزرگتر به دنبال سرمایهگذاری بیشتر در بنادر هستند تا بتوانند با نیازهای متغیر مشتریان خود را هماهنگ کنند. در یک دهه گذشته، یک ترمینال بزرگ با اسکلهای با مساحت 900 متر توان مدیریت و قابلیت پهلو دهی همزمان به سه فروند کشتی یا تعداد بیشتری را در اختیار داشت، اما اکنون، همان ترمینال، با وجود کشتیهایی به طول 400 متر، فقط امکان پهلوگیری همزمان دو کشتی بزرگ را فراهم میکند و این بر انعطاف پذیری پایین ترمینالها به طور چشمگیری دلالت دارد. در حال حاضر، نیاز مبرم برای فضای بیشتر یاردها، گیتهای بزرگتر، وجود دارد. البته این تغییرات هزینههای اضافی برای اپراتور ترمینال به بار خواهد آورد که خطوط کشتیرانی تمایلی به پرداخت این هزینهها از خود نشان نمیدهند. کیم فجفر یادآوری شد: در محیط رقابتی امروزی، نیاز به هم راستا بودن و تطبیق بیشتر با استانداردهای بینالمللی، به کارگیری تکنولوژی مدرنتر در ترمینالهایمان، انعطافپذیری بیشتر با مشتریان، برای رسیدن به سطح جدیدی از کارآمدی دراین صنعت بیش از گذشته احساس میشود.
وی تاکید کرد: از لحاظ سطح بندری، اگر اپراتورهای بندری بخواهند در کارآمدی خطوط کشتیرانی سهیم باشند باید عقلایی گرایی، یکپارچه سازی و تقسیمبندی برای خدمات رسانی به کشتیهای کوچک و بزرگ را مد نظر خود قراردهند البته سرمایهگذاری بیشتر در بخش زیرساختارهای بندری در راستای نیل به اهداف، نقش پررنگتری را ایفا میکند. اما از سوی دیگر در سطح جهانی، کشتیها در تلاش برای دستیابی به کارآمدی شبکه و بهرهگیری از این شبکهها به عنوان دروازههای بزرگتر صادرات و واردات و ترمینالهای هاب اصلیتر هستند. کیم فجفر در پایان گفت: بنادر موفق خدماتی از جمله موقعیتهای استراتژیکی، قابلیت دستیابی دریانوردی ایده آل و آب عمیق را ارائه میدهند. اما میزان انعطافپذیری نسبت به تغییرات جدید در صنعت کشتیرانی برندگان و بازندگان نهایی را مشخص خواهد ساخت.
کد خبر : 1519