باشگاه خبری فراساحل : توسعه دریایی در گرو تجارت جهانی (سرخط اخبار)

باشگاه خبری فراساحل: در شرایط حساس کنونی و تغییرات سریع شرایط اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی، ضرورت تغییر نگرش راهبردی از خشکی به دریا، نیازمند شناخت فرصت‌ها و انتظارات جامعه و ارگان‌های دریایی از این بخش است چراکه توسعه دریایی، توسعه تجارت بین‌المللی است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین نیوز، در عصر حاضر، تجارت بین‌المللی دریایی و چشم‌انداز حمل و نقل دریایی، فرصت‌ها و چالش‌هایی پیش رو دارد، هزینه‌های چشمگیر انرژی و امنیت دریایی، تغییرات جوی و اقلیمی، بهره‌گیری از منابع طبیعی و ذخایر بستر دریایی، مسایل زیست محیطی و ... از جمله مهم‌ترین این موارد است که باید تدابیری در مورد آن اندیشیده شود. اما با این همه، بیشتر حمل و نقل بین‌المللی کالا و حامل‌های انرژی از طریق دریا انجام می‌شود و این روش با همه مخاطرات خود، ایمن‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش جا به جایی کالاست.


توسعه و گسترش تجارت جهانی ضرورت دارد
استراتژی در حال رشد بنادر کشورهای منطقه و بروز تجهیزات پیشرفته حمل و نقل دریایی آنها موجب شده است که از موضوع پردرآمد ترانزیت کالا و تجارت جهانی فاصله بگیریم. از اینرو ضرورت دارد نگرشی کلی بر فعالیت‌های ترمینال‌های کانتینری موجود در بنادر ایران داشته و در راستای ترقی و توسعه پرشتاب آنان و همچنین نقش شرکت‌ها و یا سازمان‌های مرتبط ارزیابی لازم صورت پذیرد.


فرایند جهانی شدن و یکپارچگی بازارهای جهانی، رشد و توسعه سریع و بنیادین فناوری، پیشرفت‌های جدید در زمینه فناوری تجارت الکترونیک، افزایش تغییرات سریع در الگوهای حمل و نقل دریایی و هزینه‌های بالای آنها، مواردی هستند که صنایع مختلف دریایی در عرصه تجارت و فعالیت‌های اقتصادی با آن روبرو هستند که ادامه فعالیت آنها، منوط به برنامه‌ریزی استراتژیک در برابر این تغییرات است. به منظور نتیجه گیری مناسب، نظریات و فرضیات محققین مدیریت استراتژیک با دیدگاه‌های متخصصین حمل و نقل دریایی ترکیب می‌شود و به موجب آن استراتژی مطلوبی جهت رشد، توسعه، مکانیزه شدن و تقلیل فاصله بنادر ایران با رقبای تجاری در حوزه خلیج فارس و سطح بین‌المللی ارائه خواهد شد.



  کد خبر : 1503
 
دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۱:۳۵:۳۵