باشگاه خبری فراساحل: شماری از شرکتهای دست اندرکار ساخت خطوط ریلی و توسعه ناوگان کشتیرانی چین، امیدوار به امضای قراردادهای کلان با طرفهای ایرانی هستند تا بتوانند در شرایط جدید ایجاد شده پس از لغو تحریمهای بینالمللی، به جایگاهی در بازار کشورمان دست یابند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایرنا، با لغو برخی تحریمهای ایران شرکتهای متعددی از اقصی نقاط دنیا خود را برای ورود به بازار ایران آماده میکنند که در این بین تلاش شرکتهای بزرگ چینی چشمگیرتر است. تلاش این شرکتها به حدی گسترده است که رسانههای کشور چین نیز به این موضوع پرداخته و اعلام میکنند، این تلاشها از روزی آغاز شد که خبر توافق هستهای ایران و شش قدرت جهانی به اطلاع دنیا رسید. در میان شرکتهای مطرح شده، نام شرکت مهندسی و «تجهیزات ملی» و همچنین شرکت «صنایع کشتی سازی دالیان» در شمال شرق چین به عنوان تشکیلات بزرگی نام برده میشود که مدتی است برای بستن قراردادهای چند میلیارد دلاری با ایران به تکاپو افتادهاند.
گزارشهای دریافتی حاکی است که شرکت مهندسی و تجهیزات چین خواستار اجرای طرح ساخت خط آهن ریلی تندرو تهران ـ مشهد است که ارزش آن نزدیک به 3 میلیارد دلار برآورد شده است. گفتنی است، شرکت صنایع کشتیسازی دالیان چین از شرکتهای بنام این کشور هم به دنبال امضای قراردادهایی برای ساخت کشتیهای باربری و نفتکش برای ایران است. خبرگزاری شینهوا در گزارشی آورده است که چین و ایران دو شریک بزرگ تجاری هستند که قصد دارند بر اساس یک برنامه راهبردی، ارزش تبادلات تجاری خود را تا یک دهه دیگر 10 برابر کرده و به 600 میلیارد دلار افزایش دهند. گزارش رسانههای چینی حاکی است که تهران دیگر هدف تحریمها نیست و بازار شکوفایی دارد و طبیعی است شرکتهای دنیا علاقه زیادی برای رابطه تجاری با ایران نشان دهند. گزارش ها همچنین پیش بینی کرده است که 85 درصد از اعتبار خط ریلی 950 کیلومتری میان تهران و شهر مقدس مشهد را «اکزیم بانک» چین تامین کند.
«چن آی جو» یکی از کارشناسان اقتصادی چین در مطلبی که تارنمای «فیوچر اسماگ» از او منتشر کرده، آورده است: ایران هزینه ساخت این خط ریلی را 2 میلیارد دلار برآورد کرده و بر این باور است ساخت آن به 42 ماه زمان نیاز خواهد داشت. آنطور که برآوردهای طرف چینی نشان میدهد ایران تا سال 2022 برای توسعه و نوسازی ناوگان کشتیرانی باربری و نفتکشها به هشت تا 12 میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد. پیشتر شرکتهای چینی برای شرکت کشتیرانی «ان آی تی سی» ایران نفتکشهای بزرگی را براساس قراردادهایی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار بین سالهای 2012 و 2013 ساختهاند. کارشناسان میگویند که ایران با بازده اقتصادی سالانه به ارزش 400 میلیارد دلار و داشتن 80 میلیون نفر جمعیت پس از فروپاشی شوروی سابق، بزرگترین بازار و قدرت اقتصادی منطقه به حساب میآید. گزارشهای رسانهای در چین همچنین به امضای قراردادهایی اشاره دارد که سال گذشته میان شرکتهای «سی ان آر چانگ چون» و «نورینکو» چین با طرف ایرانی به منظور تامین یکهزار و هشت دستگاه قطار ویژه خطوط مترو برای ایران به ارزش 9 میلیارد یوان (هر دلار معادل شش ممیز 55 یوان) به امضا رسید.
کد خبر : 1398