باشگاه خبری فراساحل : ایجاد الگوریتمی توسط محققان MIT برای پیش‌بینی امواج سرکش (فراساحل)

باشگاه خبری فراساحل: امواج عظیم یا سرکش (rogue waves) می‌توانند در دریا فاجعه بار باشند، و اغلب اندازه کشتی در برابر چیزی ناچیز است و بیشتر اوقات بدون اخطار حمله می‌کنند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین‌نیوز، به کمک ابزاری تولید شده توسط گروهی در MIT برای پیش‌بینی امواج، دریانوردان ممکن است  هشداری زودتر از موعد را دریافت کنند. این به خدمه کشتی چند دقیقه برای آماده شدن پیش از برخورد قریب‌ الوقوع فرصت می‌دهد. سیستم اخطار زود هنگام از الگوریتمی برای پیش‌بینی احتمال ایجاد موجی عظیم در آینده نزدیک استفاده می‌کند.


محققان درMIT، متوجه شدند که امواج عظیم از جمعی از امواج منشا می‌شوند که باهم شده و یک گروه موج را تشکیل می‌دهند. بر خلاف موج‌های تک که بصورت مستقل از یکدیگر حرکت می‌کنند، امواج گروهی باهم در درون دریا حرکت می‌کنند. گزیده‌ای از این گروه‌های موج سپس قدرت خود را رد و بدل می‌کنند تا موج عظیم قدرتمند را تشکیل دهند. "این امواج با یکدیگر صحبت می‌‌کنند" این را تیمس ساپسس که استادیار مهندسی مکانیک MIT  در دفتر توسعه حرفه‌ای حمل و نقل آمریکا می‌باشد بیان کرد. "آنها انرژی را با یکدیگر تعامل و تبادل می‌کنند. فقط بدشانسی نیست این پویایی ست که این پدیده را ایجاد می‌کند."


ساپسس همراه با فوق دکتر اویل کازینز داده‌های موج اقیانوس جمع‌آوری شده از گویه‌های شناور را مورد مطالعه قرار دادند، و داده‌ها را توسط تحلیل غیره‌خطی معادلات موج آب زیررین بررسی کردند. آنها بدنبال الگویی که تشکیل امواج عظیم را پیش‌بینی می‌کند گشتند و دریافتند که طول و ارتفاع گروه موج پیش‌بینی کننده‌‌های قابل توجهی برای تشکیل موج عظیمند. سپس از تحلیل آماری برای تشخیص طول و ارتفاع موجی که احتمال بیشتری دارد که به موج عظیم تبدیل شود استفاده کردند. این ابزار بر پایه الگوریتم می‌تواند تشکیل موج عظیم را چند دقیقه قبل از رخ دادنش پیش‌بینی کند. این اخطار ممکن است برای وسایل دور از ساحل از قبیل سکو‌های نفتی و ناو‌های هواپیمابر که خطر زیاد خسارت دیدن از یک موج عظیم  غیره‌منتظره را دارند حیاتی باشد. تیمس ساپسس اخیرا نتایج را در Journal of Fluid Mechanics منتشر کرد، بعد از این نیاز است که آنها ابزار خود را هم در حوضه موج و هم از طریق استفاده از اندازه‌گیری‌ها داده واقعی میدانی آزمایش کنند. بودجه این تحقیق توسط دفتر تحقیقات نیروی دریایی، دفتر تحقیقات ارتش و و دفتر حمل و نقل آمریکا تامین شد.



  کد خبر : 1353
 
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۶:۲۴:۳۰