باشگاه خبری فراساحل: رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اولین نتیجه اجرای برجام در این شرکت را حرکت دوباره کشتیهای ایرانی به سوی اروپا ذکر کرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا دکتر محمد سعیدی در حاشیه برگزاری سمینار بررسی توانمندهای تجاری ایران و سنگاپور که در محل این شرکت برگزار شد با اعلام خبر پهلوگیری اولین کشتی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر اروپا در روزهای آینده گفت: خوشبختانه نخستین نتیجه اجرای برجام درکشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشست و اولین کشتی کانتینری ایرانی پس ازپنج سال تحریم طی روزهای گذشته روانه بنادر اروپا شد و پیشبینی میکنیم طی چند روز آینده در بنادر اروپا پهلو بگیرد. وی با اعلام اینکه ایران از سالهای گذشته دارای ناوگان حمل و نقل دریایی بوده که کشورهای اندکی دارای چنین مزیتی هستند افزود: در زمان تحریمها کشورهای اروپایی به اتفاق، راههای ورود کشتیهای ایرانی به بنادر کشورهایشان را مسدود کردند و متاسفانه کشتیهای ما اجازه پهلوگیری در بنادر اروپایی را نداشتند.
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: خوشبختانه با رفع تحریمها و اجرایی شدن برجام طی پنج ماه گذشته، اقدامات جدیدی توسط این شرکت صورت گرفت به طوری که توانستیم دوباره ارتباط دریایی و همچنین خطوط کشتیرانی خود به سمت اروپا را بازگشایی کنیم .دکتر سعیدی با اعلام اینکه برای پوشش کامل اروپا از شمال تا جنوب برنامههای لازم تبیین شده است افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست با رایزنیهای اخیر با دو کشور آلمان و ایتالیا برای پوشش مناطق شمال و جنوب اروپا درقالب تاسیس شرکت مشترک کشتیرانی اقدام کند تا بدین ترتیب بتواند به صورت کامل از ظرفیتهای ارتباط مجدد بهرهمند شود. دکتر سعیدی محموله اولین کشتی به مقصد اروپا را محصولات پتروشیمی ذکر کرد و ادامه داد: این رویداد بزرگی است که با تلاش مدیران و کارکنان این شرکت توانستیم بعد از پنج سال دوباره خط کشتیرانی به سمت اروپا را احیا کرده و قفل حمل و نقل دریایی به اروپا را بازکنیم. رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: این شرکت همچنین در برنامههای آینده خود قصد دارد در ابتدا با ایجاد خط منظم کشتیرانی، بنادر خلیج فارس را به بنادر آمریکای لاتین متصل و سپس خط کشتیرانی پایداری بین آسیای شرقی و آمریکای لاتین ایجاد کند.
وی تصریح کرد: برنامههایی نیز برای بنادر آمریکای مرکزی و سپس آمریکای شمالی با محوریت کانادا در دست تدوین داریم و پیشبینی میکنیم با رفع تحریمها توسط دولت کانادا بتوانیم به این مهم نیز دست پیدا کنیم. دکتر سعیدی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجموع صاحب 160 فروند کشتی است و برنامههایی برای توسعه این ناوگان دارد گفت: در همین راستا با کشورهای خارجی و همچنین سازندگان داخلی در حال مذاکره هستیم .وی در ادامه با بیان اینکه در دوران تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمام مشکلات ناشئ از تحریم اجازه ایجاد خلل در روند صادرات و واردات کشور را نداد افزود: این در حالی بود که تمامی خطوط کشتیرانی بزرگ و بینالمللی بنادر ایران را تحریم و ارتباط خود را قطع کرده بودند. وی تاکید کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان ملی حمل و نقل دریایی کشور در منطقه خاورمیانه از تمامی وزارتخانههای ذی ربط انتظار دارد در دوران پسا برجام، در راستای حمایت از توسعه ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امکانات و تسهیلات بندری و ترمینالی را برای ناوگان فراهم سازند.
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به برنامههای توسعهای ناوگان این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت فعلی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیش از پنج میلیون تن (DWT) است که با توجه به افزایش صادرات کشور به خصوص به کشورهای اروپایی، در حال طراحی شرایطی برای افزودن به این ظرفیت هستیم. وی با بیان این موضوع که به دنبال فعالسازی دوباره کشتیسازان داخلی و ارتقاء توانمندیهای آنان در داخل کشور هستیم افزود : علاوه بر این با کشتی سازانی از کشورهای اروپایی، کره جنوبی و همچنین چین نیز در حال مذاکره برای ساخت کشتیهای مورد نیاز هستیم .دکتر سعیدی درباره آخرین وضعیت کشتی سفارشی کشتیرانی جمهوری اسلامی به شرکت ایزوایکو افزود: این شرکت در حال طی کردن آخرین مراحل تکمیل کشتی سفارشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که پس از تکمیل، موسسه ردهبندی ایرانیان باید به لحاظ فنی و استانداردهای مورد نیاز بررسیهای لازم را انجام دهد تا بتوانیم آخرین کشتی سفارشی را تحویل بگیریم لذا منتظریم پیمانکار به وعده خود عمل کرده و طی هفتههای آینده شرایط تحویل سومین کشتی سفارشی را مهیا کند .
کد خبر : 1292