باشگاه خبری فراساحل: اعلام برنده مناقصه گنتری کرین بندر شهید رجایی، نظریه بازگشت به دریا و پسابرجام؛ فرصتی برای افزایش سهم حمل و نقل دریایی در تولید ناخالص ملی، از جمله مهمترین اخبار دریایی در هفته گذشته محسوب میشوند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین نیوز، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از شرکت لیبهر آلمان به عنوان برنده مناقصه گنتری کرین بندر شهید رجایی خبر داد. محمد سعیدنژاد در هفدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شرکت لیبهر، برنده مناقصه تامین تجهیزات بندر شهید رجایی شد، گفت: این مناقصه به صورت عمومی بینالمللی برگزار و شرکتهای داخلی و خارجی به صورت مشترک قیمتهای خود را ارائه دادند، که پس از ارزیابی کیفی در نهایت شرکت لیبهر آلمان به دلیل کیفیت بالای تجهیزات بندری برنده مناقصه گنتری کرین بندر شهید رجایی شد. وی با اشاره به اینکه شرکت لیبهر برای تحویل تجهیزات به ایران عجله دارد، گفت: نمایندگان این شرکت ظرف دو تا سه روز آینده برای انعقاد قرارداد وارد ایران میشوند.
پیشنهاد به دولت و مجلس برای رونق سوآپ فرآوردههای نفتی
عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم انجام سوآپ (swap) برای فرآوردههای نفتی، گفت: برای ایجاد اعتماد کشورهای محصور در خشکی و حفاطت از منافع ملی، پیشنهاد میشود دولت لایحه قانون سوآپ را به مجلس شورای اسلامی تقدیم و یا مجلس بصورت طرح قانون سوآپ ارائه نمایید. محمد عیقرلو در جلسه ماهانه کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران درباره سوآپ (swap) گفت: سوآپ یکی از شاخصهای مهم امنیت و سرمایهگذاری در ایران است و بهرهبرداری از آن یکی از نمادهای اقتصاد مقاومتی محسوب میشود. وی با بیان اینکه تجارت سوآپ انواع مختلف از جمله پنبه، گوگرد، آلومینیوم، نفت و غیره را شامل میشود، افزود: منظور از سوآپ نفتی این است که دولت یا بخش خصوصی، نفت یا گاز را در یکی از مرزهای کشور از همسایگان دریافت و در مرز دیگر به افراد مورد نظر آنان تحویل دهد.
نظریه بازگشت به دریا تنها راه توسعه دریامحور کشور است
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نظریه بازگشت به دریا تنها راه توسعه دریامحور کشور است. امیردریادار حبیبالله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در همایش ملی تبیین اهمیت دریا و نیروی دریایی ارتش با اشاره به فواید راهبردی و کلان دریا برای جمهوری اسلامی ایران گفت: متاسفانه به دلیل حاکمیت سیاستهای استعماری در قبل از انقلاب و بیکفایتی حاکمان آن دوره کشور به هیچ وجه از فرصتها و منابع دریایی بهرهبرداری نشده است اما در سالهای اخیر با سرلوحه قراردادن رهنمودهای فرمانده کل قوا این فرصت به دست آمده که بتوانیم در جهت اجرایی شدن این تدابیر قدم برداریم. وی افزود: توسعه سواحل مکران در سایه اقتدار دریایی به وجود میآید که اگر به این هدف دست یابیم آن موقع میتوانیم بگوییم با توسعه دریامحور در کشور روبهرو هستیم.
پسابرجام؛ فرصتی برای افزایش سهم حمل و نقل دریایی در تولید ناخالص ملی
عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران، گفت: در صورت تامین زیرساختها در پسابرجام، سهم حمل و نقل دریایی در تولید ناخالص ملی افزایش خواهد یافت. فاطمه مقیمی با اشاره به وضعیت حمل و نقل در پسابرجام، اظهار داشت: تا پیش از اجرای برجام همه عقب افتادگیهای بخش حمل و نقل منوط به رفع تحریم بود، اما هم اکنون و با توجه به سپری شدن دوره تحریم باید به دنبال تامین زیرساختهای حمل و نقل باشیم. وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی در حال شکلگیری و برنامهریزیها تعریف شده است، گفت: برای توسعه و رشد اقتصاد در کشور باید تسهیلات لازم در همه زمینهها در نظر گرفته شود.
کد خبر : 1241