باشگاه خبری فراساحل: براساس اعلام گروه تحقیقاتی کلارکسونز، وضعیت نابسامان بازار موجب نزول سرمایهگذاری در ساخت کشتیهای جدید در سال گذشته میلادی شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا، گروه تحقیقی کلارکسونز اعلام کرد: مجموع قراردادهای کشتیهای جدید با رسیدن به 1.306 واحد در مقایسه با 2.162 واحد سال 2014 ،کاهش 40درصدی را به نمایش میگذارد.طبق این گزارش هم چنین سرمایهگذاری برآوردشده برای سفارش کشتیهای جدید از 113 میلیون دلار به 69 میلیون دلار آمریکا نزول یافت. نکته قابل تامل این است که به دلیل وضعیت نابسامان بازار، سرمایهگذاران از سرمایهگذاری در ساخت کشتیهای جدید استقبال چندانی نمیکنند و کل شاخص بهای کشتیسازی با رسیدن به پنج درصد در سال، روند نزولی را آشکار میسازد. تعداد سفارشات تانکرها با رسیدن به تعداد 424، رشد 14 درصدی را به همراه داشت و سفارشات کشتی کانتینری نیز با رسیدن به تعداد 224، روند صعودی در پیش گرفت. اما از طرف دیگر، ارزش این نتایج مثبت وقتی کم رنگ میشود که روند کاهشی سریع در بخشهای مهم دیگر به چشم میخورد، این بخشهای مهم شامل سفارشات کشتیهای فراساحلی و هم چنین سفارشات کشتی فله بر هستند که با کاهش 73 درصدی و 68 درصدی به ترتیب به 127 و 250 تعداد در سال گذشته رسیدند.
شایان ذکر است کشتیسازی کرهای حجم سفارشاتش را با DWT 32.5 m ثابت نگه داشت و در زمینه تانکر سفارشات قابل توجهی را تجربه کرد. از سوی دیگر، کشتی سازی ژاپنی با سه درصد افزایش حجم سفارشاتش را به DWT 28.9 m رسید. گروه تحقیقی کلارکسونز همچنین گفت: چین بیشترین کاهش درحجم سفارشات را لمس کرد، به طوری که کارخانههای کشتیسازی در چین شاهد یک کاهش 46 درصدی با رسیدن به DWT 29.2 m بودند، این اتفاق زمانی رخ داد که تقاضا برای کشتیهای فله بر به شدت کاهش یافت. نکته قابل توجه این است که به دلیل فزونی فولاد چینی در سراسر دنیا، قیمت کشتیهای اوراق شده در شکل نزول یافتهاش باقی ماند. ناگفته نماند که ظرفیت ناوگان دنیا با افزایش 3.3 درصدی در سال 2015 رشد کمی را شاهد بود و بخش تجاری بازرگانی دریایی در حدود 2.0 درصد رشد را نشان داد که این میزان رشد برای به رونق در آوردن بازار کافی به نظر نمیرسید. کلارکسون براین باور است که با توجه به وضعیت نابسمان بازار، چشم انداز سال 2016، افق خوش بینانه ای را نشان نمیدهد. وی افزود: کشتیسازیها با کاهش تقاضا روبه رو هستند و این روند هم چنان ادامه دارد. کلارکسونز در پایان به این مطلب اشاره کرد: جاگزینی تناژهای قدیمیتر با جدید و بهرهگیری از تجهیزات بهتر در بخشهای ناوگان ممکن است سودمند واقع بشود. وی هم چنین گفت: کشتیسازان در دنیا بر این امید دارند که مسیر درست برای پیشرفت و توسعه در آیندهای نزدیک فراهم بشود.
کد خبر : 1163