باشگاه خبری فراساحل : بازارفراساحلی ایران توسط شرکت‌های بزرگ اروپایی قبضه خواهد شد (گفتگوی ویژه)

باشگاه خبری فراساحل: کاپیتان بهمن براتی گفت: به دلیل عدم تمرکز و نبود تیم متخصص فراساحلی در مجموعه مدیریتی پیش‌بینی بنده قبضه کامل این بازار بعد از دوران تحریم توسط شرکت‌های بزرگ اروپایی و تأمین کننده‌های منطقه‌ای خواهد بود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین‌نیوز، شرکت دریا تدبیرگران کیش از شرکت‌های دریایی فعالی است که در دوران تحریم با بومی کردن بخشی از فعالیت‌هایی که در دوران پیش از تحریم توسط شرکت‌های اروپایی انجام می‌شد گام بزرگی در راستای توسعه دریایی کشور برداشته است. شرکت دریا تدبیرگران کیش که در حوزه اجرای پروژه‌های فراساحلی در خلیج فارس مانند نصب سازه‌های سنگین، انجام عملیات لوله‌گذاری و کابل‌گذاری در بستر دریا، انجام پروژه‌های زیرآبی مانند نصب اِسپول و رایزر و تعمیر لوله‌های آسیب‌دیده، تأمین شناورهای تخصصی فراساحلی مانند شناورهای لوله‌گذار، شناورهای دی-پی-2، انتقال سازه‌های سنگین فراساحلی به روش یدک‌کشی و یا حمل خشک، ارائه خدمات مشاوره حقوقی جهت خرید و اجاره شناورهای فراساحلی و دریایی و همچنین انجام بازرسی‌های دریایی و فراساحلی تحت نظارت کلاس‌های معتبر فعالیت دارد.


در ادامه گفتگویی با کاپیتان بهمن براتی مدیر عامل این شرکت را می‌خوانید.


مهمترین وظیفه آن مجموعه چیست و حوزه فعالیت شما بیشتر در چه مناطقی است؟
در حال حاضر تنها نیمی از فعالیت‌های فراساحلی توسط بخش خصوصی ایرانی انجام می‌شود و این موضوع به دلیل عدم مدیریت متمرکز، عدم رعایت استاندارد کاری در حد مطلوب و همچنین ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف ذیربط در این صنعت می‌باشد.


وضعیت فعالیت‌های فراساحلی در حال حاضر به چه صورت است؟
مؤدی صنعت دریایی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی می‌باشد که حضور بسیار ضعیف و غیرکارشناسانه در صنعت فراساحلی دارد که این خود یکی از دلایل اصلی ضعف صنعت فراساحلی در ایران است.


با توجه به شرایط پیش آمده در وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور در طول یک سال گذشته، پیش‌بینی و ارزیابی شما از وضعیت امور دریایی در دوران پساتحریم چیست؟ مجموعه شما چه برنامه‌هایی در این زمینه در نظر دارد؟
به دلیل عدم تمرکز و نبود تیم متخصص فراساحلی در مجموعه مدیریتی پیش‌بینی بنده قبضه کامل این بازار بعد از دوران تحریم توسط شرکت‌های بزرگ اروپایی و تأمین کننده‌های منطقه‌ای خواهد بود، به طوریکه امید حضور حتی 30 درصد از بخش خصوصی ایرانی در فعالیت فراساحلی وجود ندارد. تلاش این مجموعه در حد توان خود به جهت آماده‌سازی تجهیزات و شناورها، برای دوران بعد از تحریم و ایجاد ارتباط با شرکت‌های بزرگتر به جهت تقویت بنیه و حضور فعال در اجرای پروژه‌های فراساحلی در آینده می‌باشد.


برای بهبود وضعیت امور دریایی در حوزه فعالیت شما چه زیرساخت‌های اساسی در کشور نیاز است که در دوران پساتحریم می‌توان آن را فراهم نمود؟
از نظر بنده، این مسائل باید در اولین زمان ممکن ایجاد شود که البته شخصاً به عنوان یک رؤیا به آن فکر می‌کنم:


الف) سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی بایستی توسط یک تیم کاملاً دریایی و حرفه‌ای در زمینه تجارت، حمل و نقل دریایی، فعالیت‌های فراساحلی و ماهیگیری مدیریت شود. حضور و انتصاب افراد با پشتوانه و تجربه مدیریتی متفاوت بزرگترین ضربه را به این صنعت وارد آورده است.


ب)مدیریت نفتی ایران باید بپذیرد که بخش فراساحل به عنوان یکی از اصلی‌ترین و تخصصی‌ترین شاخه‌های زیر مجموعه این صنعت ملی، احتیاج به توجه و نگاه حرفه‌ای داشته و لذا با ایجاد و حضور تخصصی معاونت فراساحلی در جایگاه کلان مدیریتی، نسبت به برنامه‌ریزی، نظارت و تقویت این صنعت استراتژیک اقدام نماید.


ج)رابطه صنعت فراساحلی با بخش خصوصی به دور از گرایشات سیاسی و جناح‌بندی‌های اقتصادی باید به همراه پشتیبانی مراکز سرمایه‌گذاری با حداکثر توان برنامه‌ریزی شود، تا اولاً حجم عظیمی از سرمایه این مملکت که در حال حاضر به خارج از کشور منتقل می‌شود به داخل بازگردد، ثانیاً در راستای ایجاد تقویت اقتصاد مقاومتی، حداکثر استفاده از توان بومی به‌کار گرفته و از خطرات محدودیت‌ها و تحریم‌ها در آینده مصون باشیم و ثالثاً اشتغال‌زایی بسیار خوبی در کشور توسط این صنعت ایجاد شود.


د) صنعت نفت به بخش خصوصی داخلی اعتماد کرده و از آن پشتیبانی نماید.


چشم‌انداز آینده امور دریایی در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رییس هیئت مدیره شرکت دریا تدبیرگران کیش با انتقاد از سکان‌داری و فعالیت افراد ناآگاه و غیرمرتبط در این صنعت گفت: تا وقتی که این افراد غیرمتخصص برسر کارند نمی‌توان چشم انداز روشنی را برای امور دریایی تصور کرد.


پیشنهاد شما در خصوص فعالیت‌های انجمن مهندسی دریایی ایران چیست؟
به منظور ایجاد حرکت و تغییر در وضعیت موجود در صنعت فراساحلی باید زیرمجموعه‌های انجمن به طور تخصصی در مسائل ورود پیدا کرده و به عنوان مشاورینی امین، راهگشایی و تصمیم‌سازی را در لایه‌های مدیریتی صنایع دریایی انجام دهند.



  کد خبر : 1100
 
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۰:۵۳:۳۰