باشگاه خبری فراساحل: معاون امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران گفت: طراحی پایه سکوهای حفاری دریایی در ایران مشکل دارد و بسیاری از تأسیسات عظیم ساخته شده کار خاصی انجام نمیدهند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل مسعود رهبری که امروز در نشست تخصصی «نقش فناوری های دریایی در توسعه میادین نفت و گاز» در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سخن میگفت؛ توضیح داد: به دلیل نوع طراحی سکوهای دریایی،عملا اپراتورها در محل سکو حضور ندارند و ناچار، گاز تولیدی برای فرآوری باید به خشکی منتقل شود.
وی با بیان اینکه «سرویس دهی سکوهای دریایی در ایران با هزینه بالا و مشکلات زیادی همراه است»، پرسید: چرا ما به جای هزینه های سنگین در بخش ساخت و ساز، سراغ سرمایه گذاری در تحقیقات زیرآبی نمیرویم؟این مدیر باسابقه صنعت فراساحل ایران با اشاره به اینکه «در ایران هیچ تلاشی برای طراحی و حتی کسب دانش سیستم های عملیات زیرآبی نکردهایم»، افزود: این در حالی است که در برخی پروژه های موجود در دنیا، بدون سکو صرفا با خطوط لوله گاز را به ساحل یا کشتی منتقل میکنند.
معاون امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران با بیان اینکه «از سال 72 در این شرکت نسبت به کسب اطلاعات فنی از رقبای خارجی اقدام میکردیم»، افزود: به دلایل مختلف، این روند در سالهای اخیر متوقف شد؛ در حالیکه این اقدام، امری رایج در میان شرکت های نفت و گاز دنیاست.وی به فقدان تجربه در زمینه تعمیرات خطوط لوله زیرآب و ضعف در بخش جوشکاری سکوهای دریایی اشاره کرد و گفت: به دلیل نداشتن مهارت و تجهیزات لازم، گاه برای یک جوشکاری مجبور میشویم یک سکوی گازی را برای چند ساعت تا یک روز تعطیل کنیم؛ در حالیکه یک سکو روازنه بیش از 27 میلیون مترمکعب گاز میدهد.
رهبری با اشاره به اینکه وزیر نفت حتی در تعطیلات رسمی مجوز بیش از یک تا دو ساعت خاموش ماندن سکوهای پارس جنوبی را نمیدهد، افزود: اما گاه برای جوش دادن یک لوله، ممکن است سکو برای یک روز تعطیل شود!معاون امور پروژه های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در ادامه از آغاز ساخت شیرهای اطمینانی آلیاژی سکوهای دریایی توسط این شرکت با مدیریت شرکت نفت و گاز پارس در صنایع دفاع خبر داد و اعلام کرد: صنایع دفاع صرفا توان کپی سازی دارد؛ اما فاقد دانش تغییر سایز یا طراحی مجدد این شیرهاست که رفع این مشکل، همکاری دانشگاهها را میخواهد.وی افزود: دانشگاهها برای همکاری با صنایع دریایی انتظار بالایی ندارند و میتوان با آنها کار کرد؛ اما این نگرانی نزد بخش صنعت وجود دارد که دانشگاهیان پس از کسب مدرک و امتیاز پروژه، همکاری خود را متوقف کنند و یا آنکه سرمایه گذاری در این تحقیقات نتیجه بخش نباشد.
کد خبر : 101
منبع: مارین نیوز