باشگاه خبری فراساحل : تعطیلی سکوی گازی برای جوش دادن یک لوله! (خبر ویژه)

باشگاه خبری فراساحل: معاون امور پروژه‏ های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران گفت: طراحی پایه سکوهای حفاری دریایی در ایران مشکل دارد و بسیاری از تأسیسات عظیم ساخته‏ شده کار خاصی انجام نمی‏دهند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل مسعود رهبری که امروز در نشست تخصصی «نقش فناوری‏ های دریایی در توسعه میادین نفت و گاز» در معاونت علمی و فناوری ریاست‏ جمهوری سخن می‏گفت؛ توضیح داد: به دلیل نوع طراحی سکوهای دریایی،عملا اپراتورها در محل سکو حضور ندارند و ناچار، گاز تولیدی برای فرآوری باید به خشکی منتقل شود.

وی با بیان اینکه «سرویس ‏دهی سکوهای دریایی در ایران با هزینه بالا و مشکلات زیادی همراه است»، پرسید: چرا ما به جای هزینه‏ های سنگین در بخش ساخت و ساز، سراغ سرمایه‏ گذاری در تحقیقات زیرآبی نمی‏رویم؟این مدیر باسابقه صنعت فراساحل ایران با اشاره به اینکه «در ایران هیچ تلاشی برای طراحی و حتی کسب دانش سیستم‏ های عملیات زیرآبی نکرده‏ایم»، افزود: این در حالی است که در برخی پروژه ‏های موجود در دنیا، بدون سکو صرفا با خطوط لوله گاز را به ساحل یا کشتی منتقل می‏کنند.

معاون امور پروژه ‏های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران با بیان اینکه «از سال 72 در این شرکت نسبت به کسب اطلاعات فنی از رقبای خارجی اقدام می‏کردیم»، افزود: به دلایل مختلف، این روند در سال‏های اخیر متوقف شد؛ در حالیکه این اقدام، امری رایج در میان شرکت ‏های نفت و گاز دنیاست.وی به فقدان تجربه در زمینه تعمیرات خطوط لوله زیرآب و ضعف در بخش جوشکاری سکوهای دریایی اشاره کرد و گفت: به دلیل نداشتن مهارت و تجهیزات لازم، گاه برای یک جوشکاری مجبور می‏شویم یک سکوی گازی را برای چند ساعت تا یک روز تعطیل کنیم؛ در حالیکه یک سکو روازنه بیش از 27 میلیون مترمکعب گاز می‏دهد.

رهبری با اشاره به اینکه وزیر نفت حتی در تعطیلات رسمی مجوز بیش از یک تا دو ساعت خاموش ماندن سکوهای پارس جنوبی را نمی‏دهد، افزود: اما گاه برای جوش دادن یک لوله، ممکن است سکو برای یک روز تعطیل شود!معاون امور پروژه‏ های شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران در ادامه از آغاز ساخت شیرهای اطمینانی آلیاژی سکوهای دریایی توسط این شرکت با مدیریت شرکت نفت و گاز پارس در صنایع دفاع خبر داد و اعلام کرد: صنایع دفاع صرفا توان کپی ‏سازی دارد؛ اما فاقد دانش تغییر سایز یا طراحی مجدد این شیرهاست که رفع این مشکل، همکاری دانشگاه‏ها را می‏خواهد.وی افزود: دانشگاه‏ها برای همکاری با صنایع دریایی انتظار بالایی ندارند و می‏توان با آنها کار کرد؛ اما این نگرانی نزد بخش صنعت وجود دارد که دانشگاهیان پس از کسب مدرک و امتیاز پروژه، همکاری خود را متوقف کنند و یا آنکه سرمایه‏ گذاری در این تحقیقات نتیجه ‏بخش نباشد.



  کد خبر : 101
  منبع: مارین نیوز
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۹:۲۴:۵۱