شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 20 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۶:۵۸

بیش از 75 درصد نیازهای کالایی نفت از داخل تامین می‎شود
ضرورت تدوین قوانین ساخت کالا متناسب با شرایط تحریم

باشگاه خبری فراساحل: مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالا شرکت ملی نفت ایران گفت: هم اکنون با قاطعیت اعلام می‌کنم بیش از 75 درصد نیازهای کالایی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از داخل و با کیفیت مطلوب تامین می‌شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از روابط عمومی شركت ملی نفت، رامین قلمبر دزفولی ضمن مقایسه روند تامین کالا در چهل سال گذشته تا کنون، گفت: سابق بر این تنها یک تماس تلفنی کافی بود تا 48 ساعت بعد بهترین و جدیدترین مدل توربین انگلیسی یا آمریکایی در آبادان تخلیه شود. همه چیز وارداتی بود حتی در فروشگاه‌های نفت در خرمکوشک اهواز جوجه کباب هم از انگلیس وارد می‌شد. وی افزود: در شرایطی که صنعت نفت کشور شدیدا به واردات کالا و تجهیزات وابسته بود، انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و همزمان نفت تحریم را تجربه کرد. شرکت ملی نفت ایران از یک شرکت 100 درصد مصرف گرا با تحمل جنگ و شرایط خاص آن، باید در مسیری حرکت می‌کرد که بتواند نیازهای اساسی خود را تامین کند.

قلمبر دزفولی با بیان اینکه توجه به ساخت داخل در صنعت نفت از زمان جنگ آغاز شد، اظهار کرد: اما این موضوع به طور متمرکز در شرکت ملی نفت ایران از سال 1372 کلید خورد به طوری که نخستین لاینر هنگر (آویزه‌های استری چاه‌های نفت و گاز) در سال 1373 در مناطق نفتخیز جنوب نمونه سازی و یک سال بعد با تایید و انجام تست، وارد چاه شد. گفتنی است، قیمت این تجهیز داخلی سازی شده، یک هفتم نمونه خارجی بود. وی ادامه داد: با گذشت زمان سازندگان داخلی فعالیت‌های خود را گسترش دادند. در سال 1380 بیشتر کالاها به روش مهندسی معکوس ساخته و نمونه تحویل می‌شد اما اینکه سازنده ای بخواهد متناسب با نیاز صنعت، کالایی را طراحی و تولید کند، هنوز ممکن نبود. البته برخی شرکت‌های دولتی بودند که کارهای تحقیقاتی و طراحی انجام می‌دادند اما هم هزینه بسیار بالا بود و هم زمان زیادی می‌طلبید.

قلمبر دزفولی افزود: اکنون و بعد از گذشت40  سال از انقلاب، خیلی قاطع می‌توانم بگویم که بالای 75 درصد نیازهای وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و با کیفیت قابل قبول از داخل تامین می‌شود. به گفته وی، با آغاز بومی سازی 10 گروه دوم کالایی و سیاست‌های پیش رو در حوزه داخلی سازی، در سال 1400 و نیمه راه برنامه ششم توسعه، به طور قطع 85 درصد، حتی 90 درصد نیازهای صنعت نفت به کالا از داخل تامین خواهد شد. قلمبر دزفولی، لازمه رسیدن به خودکفایی در حوزه کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را تغییر نگرش و سیاست در شرایط تحریم خواند و گفت: قوانین باید متناسب با شرایط تحریم و خاص مالی و پولی و تورمی کشور وضع شود. وی توضیح داد: مدیریت کالا با سازندگان داخلی در شرایط پیش از تحریم قرارداد امضا کرده، حال اگر سازنده بخواهد در شرایط حاضر به تعهداتش عمل کند، قطعا ورشکست خواهد شد. حتی اعمال تعدیل در پرداخت‌ها هم نمی تواند جبران کننده هزینه تامین مواد اولیه باشد. واقعا نمی توان سازندگان را با قرارداد و ضماتنامه‌هایی که داده اند تحت فشار قرار داد. حمایت ما به عنوان مجموعه نفت از سازندگان باید واقعی باشد.

قلمبر دزفولی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت به تنهایی نمی توانند در شرایط حاضر کمک رسان سازندگان باشند، گفت: تمام حوزه‌های عملیاتی کشور، بانک‌ها، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ... باید دست به دست هم بدهند. باید پذیرفت که کار کردن در شرایطی که روزانه قوانین گمرکی آن و بانک مرکزی عوض می‌شود، دشوار است. وی افزود: باید به سازنده‌ها و کارشناسان در شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت افتخار کرد. همین‌ها هستند که 40 سال پای کار ایستادند و صنعت ساخت داخلی را به این جا رساندند؛ به جایی که با افتخار اکنون می‌توانیم بگوییم که 75 درصد نیازهای صنعت از داخل تامین می‌شود. 



  کد خبر : 6291
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :