شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 20 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
جدیدترین‌ها شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۵:۳۱:۰۶

مدیرعامل شرکت مدیریت و بهره‌برداری پتروپارس:
فاز ١٢ با گاز خود این فاز راه‌اندازی شده است

باشگاه خبری فراساحل: فاز ١٢ پارس‌جنوبی نخستین پروژه‌ای است که از سال ١٣٨٤ تاکنون با گازی که از فاز خود دریافت کرده، راه‌اندازی شده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، حفیظ الله صالحی، مدیرعامل شرکت مدیریت و بهره‌برداری پتروپارس (POMC)  با اشاره به افتتاح فاز ١٢ در دهه نخست اسفند ماه گفت: فاز ١٢ بزرگترین پروژه پارس‌جنوبی است که نخستین ردیف شیرین‌سازی گاز آن ١٢ بهمن ماه ١٣٩٢ وارد مدار شد. وی با بیان این که یک سال و ٩ روز از نخستین ورود گاز این فاز به شبکه سراسری می‌گذرد، تصریح کرد:‌ یکی از مهمترین ویژگی‌های فاز ١٢ این است که برای نخستین‌بار پس از یک دهه، گاز از دریا به شبکه سراسری تزریق می‌شود. مدیرعامل شرکت POMC تاکید کرد: در واقع می‌توان گفت که فاز ١٢ پارس‌جنوبی نخستین پروژه‌ای است که از سال ١٣٨٤ تاکنون با گازی که از فاز خود دریافت می‌کند، راه‌اندازی شده است.

صالحی ادامه داد: از ٢٣ بهمن سال ٩٢ تاکنون یعنی کمتر از یک سال، ٦ ردیف شیرین‌سازی پالایشگاهی در چند مرحله راه‌اندازی شد، این در حالی است که به طور معمول هر ردیف شیرین‌سازی (ترین) را با فاصله‌ ٤٥ تا ٥٠ روزه راه‌اندازی می‌کنند اما، با توجه به شرایط  در یک مقطع در فاصله‌ای کمتر از ٤٠ روز سه ردیف (ترین پنجم ٢٣ آبان، ترین سوم ٢ آذرماه و ترین چهارم ٢٧ آذرماه ٩٣) وارد مدار شدند. وی یکی از ویژگی‌های مهم این فاز را به لحاظ اچ اس ایی اتفاق نیفتادن هیچ حادثه‌ای از زمان وارد مدار شدن نخستین ردیف شیرین‌سازی تاکنون اعلام کرد. مدیرعامل شرکت POMC ادامه داد: ‌سال ١٣٨٤ قرارداد توسعه فاز ١٢ به شرکت پتروپارس ابلاغ و از انتهای سال ٨٩ نخستین سازه‌های پالایشی در این فاز نصب شد. صالحی گفت: دراجرای یک پروژه ٤٨ درصد کار را بخش دریایی و ٥٢ درصد به بخش خشکی اختصاص دارد که ما در سال ٨٩ تنها کاری که انجام داده بودیم ساخت مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی بود و کارهای اجرایی سایت را هم در دست داشتیم.

وی با اشاره به تشدید تحریم‌ها در صنعت نفت طی سال‌های اخیر افزود: با وجود تحریم‌ها تیم پیمانکاری برای توسعه فاز ١٢ کار بزرگی را انجام داد و توانست رکوردهای خوبی را در راه‌اندازی این مگاپروژه به ثبت برساند. صالحی با بیان اینکه تمام مراحل بهره‌برداری و راه‌اندازی فاز ١٢ بوسیله پیمانکاران ایرانی انجام شده است، افزود: شرکت POMC مسئولیت اصلی راه‌اندازی واحدهای گازی و سولفورزدایی و بهره‌برداری  را به‌ عهده دارد. به گفته وی، از ابتدای راه‌اندازی ردیف‌های شیرین سازی فاز ١٢ تاکنون ٨ میلیارد مترمکعب گاز به شبکه سراسری تزریق شده ضمن این که ٩ میلیون بشکه میعانات گازی در هفت محموله صادر شده است. مدیرعامل شرکت POMC افزود: باتوجه به حجم کاری که در همین مدت انجام شده است روزانه ١٦ هزار و ٥٠٠ نفر در فاز ١٢ پارس‌جنوبی مشغول به کار بودند.

میدان گازی پارس‌جنوبی، بزرگترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج‌فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی ایران به‌ شمار می‌رود؛ مساحت این میدان ٩٧٠٠ کیلومترمربع است که سهم متعلق به ایران ٣٧٠٠ کیلومترمربع وسعت دارد. ذخیره گاز این بخش از میدان ١٤.٢ تریلیون مترمکعب گاز به همراه ١٩ میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد از کل گاز دنیا و ٤٧ درصد از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود. در حال حاضر، قطر، با بسیج شرکت‌های بین المللی، معادل ١٦ فاز پارس‌جنوبی را به مرحله تولید رسانده و چیزی در حدود ٢ برابر ایران (٦٥٠ میلیون مترمکعب در روز) از این میدان مشترک تولید می‌کند. ایران از مجموع ذخایر گازی خود روزانه حدود ٥٥٠ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند و تکمیل چهار فاز میدان پارس‌جنوبی تا ماه مارس سال ٢٠١٥ میلادی روزانه ١٠٠ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور می‌افزاید.

با گشایش رسمی فاز ١٢ پارس‌جنوبی روزانه بیش از ١٧.٥ میلیون دلار و سالانه ٦ میلیارد دلار درآمد (با فرض قیمت ٦٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی) برای کشور به دست می‌آید. مصرف روزانه ١٥ هزار مترمکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه‌های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، یک‌هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله ویژگی‌های فاز ١٢ است. همچنین براساس برآوردهای انجام شده، بازگشت کل میزان سرمایه‌گذاری طرح در کمتر از سه سال از زمان بهره‌برداری محقق می‌شود. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه‌اندازی هر فاز پارس‌جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران افزوده می‌شود؛ این در حالی است که با راه‌اندازی فاز ١٢ بیش از سه درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده می‌شود.



  کد خبر : 568
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :