چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wed 24 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
جدیدترین‌ها سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۱:۲۰:۵۹

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس
فاز ١٩ میدان گازی پارس‌جنوبی به زمستان ٩٤ می‌رسد
باشگاه خبری فراساحل: مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس، از تحقق قول ١٠٠ میلیون مترمکعبی تولید گاز برای زمستان امسال خبر داد و گفت: در ماه‌های آینده خبرهای خوشی از فازهای ١٢، ١٥ ، ١٦ ، ١٧ و ١٨ می‌شنوید و امیدواریم فاز ١٩ نیز سال آینده، برای زمستان وارد مدار تولید گاز شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، سید مرتضی الهی، در حاشیه یازدهمین نمایشگاه انرژی کیش در جمع خبرنگاران خبرهای خوبی از وضع فازهای در حال تکمیل پارس‌جنوبی داد. وی در توضیح آخرین اقدام‌های صورت گرفته همسو با تاکیدهای وزیر نفت برای تامین ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز در زمستان امسال گفت: این تعهدات محقق می‌شود زیرا فاز ١٢ که شامل سه فاز است تکمیل شده و واحد ششم آن نیز تا آخر بهمن ماه راه‌اندازی می‌شود، همچنین در بخش دریا نیز سه سکو A,B,C تکمیل شده و تنها بخشی از سکوی C باقی مانده که آن هم بزودی راه‌اندازی می‌شود؛ از این رو در مجموع روزانه ٥٦ میلیون مترمکعب گاز غنی از فاز ١٢ پارس‌جنوبی استحصال می‌شود. الهی همچنین در توضیح وضع فازهای ١٦ و ١٥ گفت: یازده حلقه چاه فاز ١٦ و هفت حلقه فاز ١٥ انجام شده و قرار است  ١٤ میلیون مترمکعب  گاز غنی از فاز ١٥ و ٢٨,٣ میلیون مترمکعب از فاز ١٦ استحصال شود که این میزان معادل ١.٥ فاز است و سرانجام، بیش از ٤٠میلیون مترمکعب گاز از این دو فاز برداشت می‌شود.

وی تاکید کرد : هم‌اکنون گاز غنی دو فاز ١٦ و ١٥ به پالایشگاه این فازها رسیده و پالایشگاه به تدریج به ظرفیت نهایی خود می‌رسد و تولید ٤٠ میلیون مترمکعب گاز غنی روزانه این فاز تا بهمن ماه محقق می‌شود. مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس اظهارکرد: پالایشگاه‌های فازهای ١٦و ١٥ و ١٢ به مخزن و پالایشگاه فازهای ٨ و٧ و ٦ متصل است و در حال حاضر ٣٠ میلیون مترمکعب گاز از فازهای ١٦و١٥ برداشت می‌شود و به این ترتیب حدود ٦٠ میلیون مترمکعب گاز غنی از فاز ١٢ و ٣٠ میلیون مترمکعب از فازهای ١٦و ١٥ تامین شده و ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز غنی شده زمستان امسال محقق خواهد شد. الهی همچنین در باره فازهای ١٨ و ١٧ گفت: یکی از ترین‌های فاز ١٨ آماده شده و سکوی ١٨A  نیز آماده شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این سکو را به یکی از واحدهای پالایشگاهی فازهای ١٦ و ١٥ وصل کنیم. وی در پاسخ به سئوالی در مورد ظرفیت کنونی و پیشین تولید در پارس‌جنوبی، گفت: با محاسبه محقق شدن ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز در زمستان امسال و ١٠ فاز قبلی که در مدار بوده اند تولید گاز غنی پارس‌جنوبی به ٣٨٠ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و این میزان در سال گذشته حدود ٢٨٠ میلیون مترمکعب بوده است. البته در سال‌های گذشته بخصوص در زمستان بیش از این میزان برداشت داشته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به ١٠ فازی که از سال ٨٩ پیش‌بینی شده بود گفت: فاز ١٣ با پیشرفت ٧٢ درصد، فاز ١٤ با ٥٧ درصد، ١٩ با ٨٤ درصد، فازهای ٢١ و ٢٠ با ٧٠ درصد و فازهای ٢٤و ٢٣ و ٢٢ با ٧٤ درصد پیشرفت روند خوبی را طی کرده‌اند اما فاز ١٩ در میان این فازها پیشرو بوده است و امیدواریم تا زمستان سال آینده در مدار قرار گیرد. خط  لوله و حفاری‌های چاه‌های فاز ١٩ به پایان رسیده و پالایشگاه آن نیز بیش از ٨٠ درصد پیشرفت دارد. وی در پاسخ به سئوالی در باره وضع فاز ١١ و احتمال حضور شرکت‌های اروپایی در این فاز گفت: برنامه ریزی‌هایی برای حضور شرکت‌های خارجی صورت گرفته بود اما بسیاری از آنها به دلیل تحریم محقق نشد. در تصمیم‌های اخیر وزارت نفت تصمیم براین شده که تاکنون حفاری دریایی را آغاز کنند و در باره پیمانکار و حضور شرکت‌های خارجی تاکنون تصمیمی گرفته نشده است.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: اگر شرایط تحریم و حضور شرکت‌های خارجی تغییر کند امکان حضور آنها در این پروژه با تغییرهایی روبرو خواهد بود و امیدواریم از سال آینده این عملیات آغاز شود. الهی همچنین در باره وضع توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی نیز اظهار کرد: مسئولیت این پروژه از نفت و گاز پارس گرفته شده و واحد مستقلی توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی را دنبال می کند. وی افزود: چاه‌های این میدان حفاری شده و سکوی آن آماده نصب است و بزودی اتفاق‌های تازه‌ای در این مجموعه رخ می‌دهد. الهی ادامه داد: امسال یکی از سال‌های منحصربفرد پارس‌جنوبی بوده زیرا افزون بر تحقق تولید ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز برای زمستان پنج سکوی دریایی به صورت همزمان راه‌اندازی شده است.


  کد خبر : 280
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :